Assen en Groningen groeien zonder 'landjepik'

Geen verbale oorlog tussen Assen en Den Haag over de 'Kop van Drenthe'. Geen 'landjepik' van een deel van Noord-Drenthe door de stad Groningen....

Van onze verslaggever

Wio Joustra

GRONINGEN

In plaats daarvan hebben de provincies Groningen en Drenthe samen met vijftien gemeenten - Assen, Bedum, Eelde, Groningen, Haren, Hoogezand-Sappemeer, Leek, Peize, Roden, Slochteren, Ten Boer, Vries, Winsum, Zuidhorn en Zuidlaren - een convenant aangeboden aan staatssecretaris Van de Vondevoort van Binnenlandse Zaken.

De provincies en gemeenten zijn het eens geworden over de uitwerking van een ontwikkelingsvisie voor de regio Groningen-Assen tot het jaar 2030. Die visie behelst plannen voor 55 duizend woningen in de beide stadsagglomeraties, voor duizend hectare industrieterrein op de as Groningen-Assen en voor de ontwikkeling van natte natuur (een meer van duizend hectare en moerasgebieden) aan de flanken van het gebied; de Drentse Aa en Hunze aan de zuidoost-kant en het Peize- en Eelder Diep aan de westkant.

Uitvoering van de plannen kost vijf miljard gulden. De Groningse gedeputeerde G. Beukema spreekt van een 'spectaculair' groeimodel 'dat kan worden vergeleken met de ontwikkelingen op de Utrechtse Heuvelrug'. Op zichzelf is dat niet verrassend, omdat de plannen voor de regio Groningen-Assen zijn ontwikkeld door het adviesbureau voor stedebouwkundige ontwikkeling en management BVR, dat onder meer bekend is van soortgelijke plannen bij Utrecht en Rotterdam.

Regionale bestuurders zijn zo enthousiast over het convenant, dat het in sommige kringen wordt gezien als het model voor de toekomstige samenvoeging van de provincies Groningen en Drenthe. Het is opgesteld in het kader van de kabinetsnotitie Vernieuwing Bestuurlijke Organisatie.

Voor de uitvoering daarvan heeft Van de Vondevoort de twintig grootste steden in het land verzocht te inventariseren of ze het gewenst achten hun positie te versterken door gemeentelijke herindeling. Alle voortekenen wezen erop dat Groningen een deel van de Kop van Drenthe zou opeisen, omdat de zesde stad van Nederland in de meest gunstige ontwikkelingsrichting, het zuiden, binnen afzienbare tijd tegen haar fysieke grenzen oploopt.

Daarom besloot Van de Vondevoort, oud-wethouder van Groningen, eerder dit jaar de gemeenten Eelde, Vries en Zuidlaren buiten de herindeling van Drenthe te houden. Drentse bestuurders kwamen daarop in de greep van het Calimero-effect. 'Als de staatssecretaris dit echt doorzet, is het oorlog op voorhand', zo reageerde haar partijgenoot gedeputeerde H. Weggemans (PvdA) van Drenthe.

De herindelingsplannen, die nog door de Tweede Kamer moeten worden goedgekeurd, voorzien in één grote plattelandsgemeente in de Kop van Drenthe als een soort buffer tussen de beide provinciale hoofdsteden Groningen en Assen.

De bedoeling is dat Groningen en Assen langzaam naar elkaar toe groeien. De nadruk ligt op kwalitatieve ontwikkeling om de concurrentiekracht van deze regio ten opzichte van andere regio's te versterken: hoogwaardige woonmilieus, economische ontwikkeling, een goede infrastructuur en ontsluiting - nieuwe NS-stations in Groningen (Kempkensberg) en Assen-Noord, een nieuwe zuidelijke ringweg in Groningen en een verdubbeling van de N 33 tussen Assen en Veendam - en een landschappelijke ontwikkeling met respect voor ecologische verbindingszones.

Vooral de gedeeltelijke vervanging van diepwater- door oppervlaktewinning moet de recreatieve ontwikkeling van het gebied stimuleren. De stad Groningen krijgt de status van toppositie met een uitbreiding van voorzieningen op nationaal en internationaal niveau. De stad wordt in eerste instantie aan de zuidkant, richting Eelde en Haren, verder uitgebreid.

De ontwikkeling van Leek en Roden aan de zuidwestkant en Hoogezand-Sappemeer aan de oostkant, met onder meer vormen van wonen in een voorstad en hoogwaardige gemengde bedrijventerreinen, moet Groningen als centrumgemeente in een later stadium ondersteunen.

Assen blijft voorzieningen huisvesten op regionaal niveau. De groei van de Drentse hoofdstad voltrekt zich aanvankelijk aan de westzijde, daarna in noordelijke richting. Grootschalige bedrijventerreinen op de as Groningen-Assen bieden mogelijkheden voor toplocaties gericht op dienstverlening en hoogwaardige kleinschalige bedrijvigheid.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden