Asscher: transport snel helpen

Hij weet nog niet of er voldoende politieke steun is, maar minister Asscher (Sociale Zaken) wil absoluut aan de slag met zijn banenplannen.

WADDINXVEEN - De voltallige oppositie in de Tweede Kamer vindt het weggegooid geld, maar minister Asscher van Sociale Zaken gaat haast maken met het banenplan dat de transportsector gisteren als eerste bij hem heeft ingediend. Houdt Den Haag de banenplannen toch tegen, dan probeert werkgeversorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) zelf de financiering rond krijgen, zei directeur Peter Sierat dinsdag bij de presentatie van het sectorplan.

De transportsector is de eerste die gebruik hoopt te maken van het geld dat daarvoor in het sociaal akkoord is afgesproken. De overheid stelt 600 miljoen euro beschikbaar voor werkgelegenheidsplannen op voorwaarde dat de sectoren evenveel bijpassen. Daardoor komt er in totaal 1,2 miljard beschikbaar om de werkgelegenheid in 2014 en 2015 te stimuleren. Er is echter één beer op de weg: in de Eerste Kamer heeft het kabinet steun nodig van de oppositie. En die partijen willen dat de afspraken over de sectorplannen in het sociaal akkoord worden geschrapt.

We moeten het debat aangaan, maar ik ga deze mensen niet in de steek laten, zei minister Asscher dinsdag. 'Dit is waar het om gaat. We willen met organisaties van werkgevers en werknemers op een slimme manier investeren in werkgelegenheid. Dat mag geen onderdeel worden van politieke spelletjes.'

Als het aan de transportsector ligt, worden volgend jaar en in 2015 meer dan tweeduizend jongeren opgeleid tot chauffeur. Om de werkdruk te verminderen worden oudere werknemers ingezet om jonge chauffeurs op gang te helpen. Ook wordt er geld uitgetrokken om de kennis en vaardigheden van werkloze chauffeurs op peil te houden.

Want er mogen nu duizend banen per kwartaal verdwijnen - als de economie aantrekt zijn er al snel duizenden vacatures. Door de vergrijzing zijn er de komende jaren vijftigduizend nieuwe chauffeurs nodig, schat werkgeversorganisatie TLN op basis van de gegevens van de pensioenfondsen.

Het sectorplan kost 40 miljoen euro. Als Asscher het plan goedkeurt, stelt hij 20 miljoen euro beschikbaar, de transporteurs en vakbonden leggen zelf ook 20 miljoen op tafel.

De minister hoopt dat andere sectoren snel het voorbeeld van het transport volgen. 'De werkloosheid is het grootste probleem van dit moment en dus moeten we alles op alles zetten om iedere baan te redden.'

Tientallen sectoren zijn met de sectorplannen aan de slag, zegt een woordvoerder van het ministerie van Sociale Zaken. De bouwsector, ook zwaar getroffen door de economische crisis, verwacht eind deze week z'n banenplan rond te hebben. Ook de horeca is ver. In de metaal, ook getroffen door de crisis, schieten de plannen niet op door een cao-conflict tussen werkgevers- en werknemersorganisaties.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden