Asscher: oneerlijke concurrentie door EU-werknemers aanpakken

De concurrentie op arbeidsvoorwaarden in Nederland moet stoppen. Werknemers uit andere EU-landen moeten niet alleen hetzelfde loon krijgen als Nederlanders, ook andere arbeidsvoorwaarden moeten voor werknemers uit andere EU-landen gaan gelden.

Minister Lodewijk Asscher (M) van Sociale Zaken. Beeld anp

Dit schrijft minister Lodewijk Asscher (PvdA) van Sociale Zaken in een ingezonden brief in de Volkskrant en de The Financial Times.

Asscher luidt de noodklok over de uitwassen van het vrije verkeer van arbeid binnen de Europese Unie. 'Er is geen tijd te verliezen. Wie de voordelen van het vrije verkeer wil behouden, en dat wil ik, zal de ondermijning door oneerlijke concurrentie en oneigenlijke verdringing hard en helder moeten aanpakken', schrijft Asscher.

'Ik stel voor om werkgevers te verplichten hun gedetacheerde werknemers niet alleen gelijk loon voor gelijk werk te geven, maar ook andere arbeidsvoorwaarden gelijk te trekken', aldus de minister. Dat betekent dat hij bijvoorbeeld ook regelingen voor werktijden en vakantie voor buitenlandse werknemers wil laten gelden. Hoe ver hij daarin wil gaan, is nog niet duidelijk. Dit moet ook gelden in de andere landen van de Unie, waar de nationale arbeidsvoorwaarden op alle werknemers van toepassing moeten worden. 'Hoe meer de arbeidsvoorwaarden van gedetacheerde werknemers lijken op die van andere werknemers, des te eerlijker de concurrentie op de arbeidsmarkt', schrijft Asscher.

'Een goedkope truc'
Postbusondernemingen wil Asscher verbieden. Dat zijn bedrijven die op papier naar het buitenland verhuizen om hun activiteiten in eigen land met minder loonkosten voort te kunnen zetten. 'Een goedkope truc', vindt Asscher. Zo verhuizen in de transportsector bedrijven op papier naar Cyprus om van daaruit gebruik te maken van de slechtere arbeidsvoorwaarden voor hun werknemers elders in de Unie.

De zogenoemde ketenaansprakelijkheid moet overal gaan gelden. Dat betekent dat opdrachtgevers aansprakelijk zijn voor de arbeidsvoorwaarden bij alle bedrijven die zij inschakelen. In de bouw geldt al ketenaansprakelijkheid voor onderaannemers. Asscher wil dit 'om te beginnen' ook introduceren in het transport en de land- en tuinbouw. Juist in deze sectoren is op grote schaal sprake van misstanden onder werknemers die elders uit de Unie komen. 'Voor binnenlands vervoer moet gelijk loon worden betaald, ongeacht wie de truck bestuurt', schrijft Asscher.

Negen maanden geleden kondigde Asscher in een ingezonden stuk in de Volkskrant en The Independent 'code oranje' aan voor misstanden als gevolg van het vrije verkeer van arbeid in de Europese Unie. Daarna is in Brussel afgesproken dat lidstaten extra maatregelen mogen nemen tegen onvoorziene misstanden. In de bouw, waar detachering populair is, is de ketenaansprakelijkheid geïntroduceerd. En boetes wegens misstanden kunnen in andere lidstaten worden geïnd.

In zijn stuk doet Asscher voorstellen voor 'een ambitieuze agenda' voor de Europese Commissie, die aantreedt na de Europese verkiezingen op 22 mei. Hij wil ook een Europees coördinatiecentrum om afspraken te maken voor gemeenschappelijke controles. Een centrum waar alle landen van de Europese Unie hun kennis en krachten bundelen.

Vandaag in de Volkskrant: Bouwbedrijf weg na uitbuiting bij A4


Lodewijk Asscher Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden