Asscher: ik snap dat Turkse jongeren balen van Motivaction-onderzoek

Minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken begrijpt heel goed waarom een groep politiek actieve Turkse jongeren baalt van een onderzoek waaruit blijkt dat er in hun kring massale steun zou bestaan voor terreurbewegingen als IS. Zelf baalt de minister er ook van, want hij herkent zich absoluut niet in de uitkomsten. Asscher zei dat vandaag na een gesprek met de jongeren, die politiek actief zijn voor uiteenlopende partijen in diverse gemeenten.

Cemil Yilmaz (M), woordvoerder van een groep Turkse jongeren, kijkt toe hoe minister Lodewijk Asscher (L) van Sociale Zaken op zijn ministerie de pers toespreekt. De jongeren bieden de minister een petitie aan naar aanleiding van zijn reactie op een onderzoek naar steun van Turkse jongeren aan IS. Beeld anp
Cemil Yilmaz (M), woordvoerder van een groep Turkse jongeren, kijkt toe hoe minister Lodewijk Asscher (L) van Sociale Zaken op zijn ministerie de pers toespreekt. De jongeren bieden de minister een petitie aan naar aanleiding van zijn reactie op een onderzoek naar steun van Turkse jongeren aan IS.Beeld anp

Zo'n twee weken geleden verscheen een enquête van Motivaction, waaruit naar voren komt dat een ruime meerderheid van de Turkse jongeren in Nederland jihadstrijders als helden ziet en sympathie heeft voor IS. Asscher noemde dat resultaat 'verontrustend', maar plaatste grote vraagtekens bij de uitkomsten. Die bevatten volgens hem tegenstrijdigheden.

Jelke Bethlehem, bijzonder hoogleraar survey-methodologie aan de Universiteit Leiden zei ook dat hij en zijn collega's zich verbazen over de gebruikte methode in het onderzoek. 'Het was een belangrijke studie, maar de uitvoering ervan rammelt behoorlijk.'

Het grootste probleem is volgens Bethlehem dat gekozen is voor een zogenoemde quotasteekproef. Onderzoekers zijn voor de moskee en in het winkelcentrum gaan staan en hebben mensen aangesproken van wie zij dachten dat ze tot de doelgroep zouden behoren. 'Een heel selectieve methode', oordeelt Bethlehem. 'Zo negeer je alle mensen die nooit in een winkelcentrum komen.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden