Asporaat en Amhali bouwen feelgood-feestje in de Kuip

Cabaretiers Najib Amhali en Jandino Asporaat gaven zaterdag een show in de Rotterdamse Kuip. Een gevoel van saamhorigheid creëren, daar was het hen om te doen. Lukt dat met 40 duizend man?

Jandino Asporaat en Najib Amhali. Beeld Guus Dubbelman

'Gaan we springen met z'n allen?' vraagt de presentator in het Feyenoord-stadion, 'gaan we er met z'n allen een feestje van maken?' Het is typisch zo'n tekst die je hoort op festivalpodia, uit de mond van een rapper of de mc van een dj. Hier wordt het publiek opgezweept voor een evenement van een ander kaliber: 40 duizend mensen zijn zaterdagavond gekomen voor Najib en Jandino live in de Kuip, of wat organisator Mojo aankondigde als 'het grootste comedy- en muziekspektakel ooit in Nederland'.

Op het veld waar de landskampioen in mei de schaal omhoog hield, staan rijen met plastic stoelen en een goudkleurig podium. Najib en Jandino, dat zijn de geliefde cabaretiers Najib Amhali en Jandino Asporaat die 'een nog groter publiek' wilden bedienen met een experiment dat niet helemaal nieuw is, maar wel opvalt door zijn omvang.

Afgelopen zomer speelde Hans Teeuwen op Lowlands zijn best bezochte voorstelling ooit, voor ongeveer 20 duizend toeschouwers. In dezelfde maand deed Amy Schumer de toenmalige Heineken Music Hall aan. Daar belegde Jiskefet in 2010 een reünie. Louis C.K. stond in de Ziggo Dome, waar Amhali in 2012 als eerste cabaretier optrad en Patrick Laureij onlangs het voorprogramma van Anouk verzorgde.

Jandino wordt op een kip de Kuip binnengereden. Beeld Guus Dubbelman

Stadionact

Een totaalervaring in een stadion, is nu de vraag, werkt dat?

Asporaat trad twee weken geleden op in de Ziggo Dome, samen met Guido Wijers, Philippe Geubels en Roué Verveer. 'Nederland is theater gewend, dus als je een stap groter gaat, dan moet je spektakel bieden', zei Verveer over die show in het Algemeen Dagblad. 'Anders denken de mensen: dan had ik net zo goed naar het theater kunnen gaan. Bij ons was er dans, werd er gerapt, deden we korte sketches. Het was stand-up gemixt met entertainment.'

In de Kuip is drie uur uitgetrokken om een lange rits artiesten de revue te laten passeren. Roué Verveer is erbij, net als de Rotterdamse rapgroep Broederliefde, Sven Alias, Jan Smit, Trijntje Oosterhuis en Gerard Joling. En als de kiss cam - een geleend fenomeen uit de Amerikaanse sportcultuur - stopt bij een stelletje dat op het podium wordt geroepen, weet je al hoe laat het is. Ja hoor, accountant Nick vraagt nagelstylist Genelva ten huwelijk.

Najib Amhali Beeld Guus Dubbelman

Inkoppertje voor Verveer, die meteen na het aanzoek de eerste grap maakt: 'Vanaf nu begint de ellende echt!' Het juichverzoek dat even later volgt, klinkt als bij een concert: 'Zijn er mensen uit Brabant? Zijn er mensen uit Friesland? Zijn er mensen uit... Amsterdam?'

Oei. Als de Amsterdammers van zich laten horen, blijken de boe-roepende Rotterdammers in de meerderheid. Ze voorzien in een bruggetje naar het thema van de avond: 'Comedy brengt mensen bij elkaar, laten we gewoon lol hebben samen.'

Een gevoel van saamhorigheid creëren, gaven de gastheren vooraf te kennen, daar was het hen om te doen. Samen spreken Amhali en Asporaat, van Marokkaanse en Antilliaanse komaf, een zeer gemêleerd publiek aan. Niks botsing der culturen, in de Kuip zitten Nederlanders met allerlei achtergronden gezellig naast elkaar, jong en oud. Ze zingen mee met You never walk alone, lachen hard wanneer Asporaat als zijn bekendste typetje Judeska op een gigantische kip de zaal binnenrijdt en dansen met een broodje frikandel in de hand op een nummer van latinzanger Rolf Sanchez.

Het volle programma vormt een wat rommelig geheel, dat wel, en het geluid laat hier en daar te wensen over. Wat de publiekslievelingen bovendien onderschat lijken te hebben, is dat de meeste mensen vooral voor hén een kaartje kochten. Een kwartier Amhali, plus een korte sketch als typetje neef Lonny, is dan wel erg mager.

Er mocht gedanst worden. Beeld Guus Dubbelman

Meer van de hoofdact

Hij blijft dicht bij het bekende wanneer hij de verschillen tussen Amsterdammers en Rotterdammers beschrijft en zijn publiek op het hart drukt dat het woord neger zeggen écht niet meer kan, behalve dan tussen zwarte mensen onder elkaar. 'Blanken hebben ook zo'n woord dat ze tegen elkaar zeggen: werk ze!'

Tegen het einde spreekt Amhali nog eens verbindende woorden. 'Het maakt niet uit waar je vandaan komt, maar waar je heen gaat. Dát is de sleutel tot succes.' Hup, de stoelen op, voor twee hits van Broederliefde. De cabaretiers dragen hun kinderen het podium op. En dan, als het door Feyenoord geadopteerde Luv u more van DJ Paul Elstak door het stadion knalt, wordt het toch nog even een voetbalwedstrijd.

Het was het leukste moment van de avond, zegt een van de zoons van Helma (49) en Ben (52) uit Maurik na afloop. Voor zijn ouders voelde het spektakel toch een beetje als makkelijk scoren. Met hun drie kinderen van 15, 16 en 21 jaar zaten ze aan de zijkant op het veld. 'We hebben bijna 600 euro betaald voor vijf kaartjes, maar we konden het podium en de schermen niet eens zien.'

(N)ergens goed voor

Najib Amhali annuleerde eind vorig jaar alle optredens voor zijn nieuwe voorstelling (N)ergens goed voor. De cabaretier had al try-outs gespeeld. ‘Ondanks de enthousiaste reacties heb ik geconcludeerd dat ik nog niet ver genoeg ben om mijn theatershow op het niveau te krijgen dat jullie gewend zijn en verdienen,’ schreef hij in een verklaring aan zijn publiek.

Ook hadden ze graag wat meer van Amhali gehoord. Ze kwamen immers voor hem, de cabaretier die Helma laat inzien dat ze haar vooroordelen over Marokkanen soms moet bijstellen. Charries (15) uit Den Haag genoot juist van de veelheid aan acts, en oké, het meest van Asporaat en Broederliefde. Vader Aniel (53) was positief verrast door de mix van culturen. 'Ik had verwacht dat er minder blanken zouden zijn.'

Eindstand in de Kuip: 'met zijn allen' maakte het feest.

Beeld Guus Dubbelman
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden