Asbestschip Otapan dan toch op weg naar Turkije

De Otapan heeft Nederland verlaten. Donderdag werd het roemruchte asbestschip de haven van Rotterdam uitgesleept om koers te zetten richting Turkije....

In een brief aan de Tweede Kamer schrijft minister Cramer van Milieu dat zij overeenstemming heeft bereikt met de Turkse eigenaar van de van oorsprong Mexicaanse zwaveltanker over enkele openstaande rekeningen. De schikking kost de Nederlandse schatkist 310 duizend euro.

Sinds vorig jaar zomer is het schip asbestvrij gemaakt. De kosten sindsdien aan liggeld, havengeld, toezicht, verzekering en slepen zijn opgelopen tot zo’n 5,5 ton. De Turkse werf Simsekler betaalt hiervan 240 duizend euro, de Nederlandse overheid de rest. Met deze schikking worden verdere langdurige en kostbare procedures vermeden, aldus de minister.

De Otapan lag van 1999 tot 2006 in Amsterdam. Niemand die aan het schoonmaken wilde beginnen. Uiteindelijk vertrok het schip voor sanering naar Turkije, maar de Turkse autoriteiten weerden de boot omdat er te veel asbest aan boord zou zijn. In de papieren stond dat het om 1.000 kilo ging, in werkelijkheid was dat bijna 77 ton. De kapitein maakte vervolgens rechtsomkeert.

De Otapan werd teruggesleept naar Amsterdam, maar werd uiteindelijk een jaar geleden gesaneerd in de haven van Rotterdam. Er bleef 850 kilo asbest achter, die niet kan worden verwijderd zonder het schip te slopen. In oktober kreeg de Otapan een nieuwe ligplaats. Daarvandaan werd het 170 meter lange zeeschip gisteren rond het middaguur via de Oude Maas gesleept naar de Nieuwe Waterweg, en vandaar naar Turkije om alsnog gesloopt te worden. De reis naar Turkije duurt naar schatting drie weken.

Om uit de impasse te komen heeft het ministerie van VROM gezorgd voor het schoon opleveren van de Otapan.

Er loopt nog steeds een procedure tegen de voormalige Mexicaanse eigenaar om de saneringskosten, een bedrag van 4,5 miljoen euro, te verhalen.

Greenpeace is tevreden dat het schip is schoongemaakt en blij dat Turkije heeft laten weten dat de Otapan daar nu welkom is. ‘Dit is een heel goed voorbeeld voor alle honderden schepen die nog moeten worden schoongemaakt. Alle Europese landen zouden dit zo moeten doen en de verantwoordelijkheid niet langer moeten afschuiven. We hebben nu gezien dat het kan. Het kost wat, maar daarom moet de aansprakelijkheid beter worden geregeld.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden