Arts is vaak laks in toegeven klacht

Artsen en ziekenhuizen geven veel te weinig toe dat ze fouten hebben gemaakt, zelfs niet als patiënten na een klacht in het gelijk worden gesteld....

Dit schrijft de Inspectie voor de Gezondheidszorg vandaag in een rapport over patiëntenrechten. Het geeft te denken, schrijft de inspectie, dat de onvrede onder klagers erg groot is, zelfs als de klacht gegrond wordt verklaard. Het erkennen van fouten is voor artsen mogelijk lastig omdat ze dat van hun aansprakelijkheidsverzekeraar niet mogen.

Patiënten kunnen met een klacht over een ziekenhuis terecht bij de arts of instelling zelf, maar ook bij de tuchtrechter. Slechts 15 procent van de tuchtklachten wordt gegrond verklaard. Een informele procedure leidt vaker tot succes.

Tweederde van de patiënten die een klacht indienen, is ontevreden omdat zij geen effect bemerken. Patiënten willen vooral vergelijkbare problemen voor anderen voorkomen en een excuus. Maar instellingen informeren hen nauwelijks over maatregelen, en bij niet meer dan een kwart van de gegrond verklaarde klachten worden fouten toegegeven of toegelicht.

Hoogleraar gezondheidsrecht Johan Legemaate constateert in het inspectierapport dat communicatieproblemen vaker tot klachten en rechtszaken lijken te leiden dan fouten van hulpverleners. ‘Bij tuchtcolleges komen klachten binnen die daar eigenlijk niet thuishoren; soms zou een excuus van een hulpverlener volstaan’, concludeert de inspectie.

Volgens Legemaate moeten artsen patiënten over fouten informeren; polisvoorwaarden die dat verbieden zijn strijdig met de wet.

Voor veel hulpbehoevenden blijkt klagen lastig. Patiënten die met meer hulpverleners te maken hebben, krijgen nogal eens tegenstrijdige adviezen maar kunnen met een klacht daarover nergens terecht. Tuchtcolleges beoordelen alleen individuele behandelaars.

Bewoners van verpleeghuizen en gehandicapteninstellingen dienen nauwelijks klachten in, waarschijnlijk omdat zij vaak moeten klagen bij personen van wie zij afhankelijk zijn. De inspectie noemt dat ‘zorgwekkend’.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden