Artiesten moeten blijven innoveren: 'Omarm de technologie!'

'Hoeveel de muziekindustrie ook zal veranderen, mensen blijven altijd van muziek houden.' Dit zei Matt Sheret van de muziekdienst Last.FM tijdens de eerste conferentiedag van Eurosonic Noorderslag.

Shawn O'Keefe van SXSW op Eurosonic

Sheret gelooft dat de verandering vooral de manier waarop relaties tussen artiesten en fans tot stand komen, betreft. 'Muziek is interactief, en daar moeten de artiesten gebruik van maken.'

Eurosonic heeft dit jaar een aantal grote namen uit de technologische industrie naar Nederland gehaald om de muziekindustrie bij te praten over technologische innovatie. 'We willen een soort SXSW Interactive - één van de grootste events op het gebied van technologie - naar Nederland halen. Volgend jaar wordt technologie een nog belangrijker deel van de conferentie', belooft de organisatie.

Niet achterlopen
Tijdens de eerste sessie van de muziekconferentie van Eurosonic ging het meteen over 'buzzwords' als location based, gamification, crowdsourcing, crowdfunding en de cloud. Maar, zo zei Shawn 'o Keefe (organisator van SXSW Interactive); 'de muziekindustrie moet niet denken dat ze achterlopen op de technologische industrie.'

'De muziekindustrie is een belangrijk onderdeel van de technologische industrie - veel van de meest geweldige innovaties komen vanuit de muziek. En dat komt omdat relaties tussen fans en artiesten een belangrijk onderdeel zijn van muziekbeleving. Technologie geeft het publiek de middelen om meer betrokken te zijn bij hun favoriete artiesten, en artiesten hebben er baat bij een sterke relatie met hun fans te creëren. Ze kunnen op die manier de tussenkomende partijen ontlopen.'

Meer betrokken
Volgens 'O Keefe is crowdfunding en crowdsourcing een fantastisch middel voor artiesten. Laat bijvoorbeeld je fans bepalen waar je een concert gaat houden, dan weet je zeker dat de zaal vol zit en is je publiek veel meer betrokken. Volgens hem gebeuren deze dingen al op kleine schaal, maar zijn nog veel artiesten te afhankelijk van hun labels. Hij haalde een quote aan van William Gidson: The future is there, it's just not widely distributed yet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden