'Artiesten kunnen niet meer zonder online muziekplatforms'

Online muziekplatforms zijn steeds belangrijker als brug tussen artiesten en hun fans. 'Werk je als platenmaatschappij niet met diensten als YouTube en Spotify, dan mis je de boot', aldus Matthew Hawn, vicepresident van Last.fm vandaag tijdens Eursonic Noorderslag.

De Ierse zanger James McMorrow tijdens een optreden tijdens Eurosonic Noorderslag in Groningen. Beeld anp

Hawn, die acht jaar bij platenlabels werkte vóór hij bij Last.fm terechtkwam, wijst met nadruk op het belang van sharing. 'Dat is hoe de nieuwe industrie eruitziet', zegt hij. 'Als je die platforms niet gebruikt, kun je het publiek niet bereiken zoals vroeger.'

Met 'vroeger' doelt Hawn op de tijd dat labels en artiesten nog gewoon hun geld verdienden met de verkoop van platen. Dat is steeds minder het geval, en dus zoeken muziekplatforms als Last.fm, SoundCloud en het Nederlandse Xite - die tijdens de Eurosonic-conferentie in Groningen hun toekomstplannen uit de doeken deden - steeds nieuwe manieren om artiesten en luisteraars met elkaar in contact te brengen.

Volgens David Adams, medewerker business development bij SoundCloud, heeft SoundCloud zich tot doel gesteld om voor reuring te zorgen op het web. Want, zo zegt hij, 'het is stil op het internet'. Het in 2007 opgezette platform presenteert zich als het ideale doorgeefluik; via ' the cloud' kunnen artiesten, labels, managers, producers en pers gemakkelijk audio uitwisselen. Relatief nieuw is de 'social audio'-toepassing, waarmee snel een geluidsbestand opgenomen en gedeeld kan worden via sociale netwerken. Dat is bijvoorbeeld handig voor artiesten die graag met hun fans in contact blijven, aldus Adams.

Passieve gebruiker
De online muziekplatforms hebben één ding gemeen: zij zijn steeds beter in staat om zich naar de wensen van de gebruiker te voegen. Neem nu het Nederlandse televisiebedrijf Xite, opgericht in 2006, dat sinds 2008 in Nederland uitzendt via UPC en sinds 2011 in België via Telenet. Xite heeft volgens channel director Cees Honig een bereik van 2,2 miljoen huishoudens. 'Xite is het nummer één muziekkanaal van Nederland sinds TMF verdween', zegt hij. 'Wij denken dat je, als je een video bekijkt op mobiel of laptop, een actieve gebruiker bent. Je leunt vooruit. Als je tv kijkt, leun je achterover en ben je een passieve gebruiker.'

Xite wil de oude en nieuwe manier van muziekvideo's bekijken samenbrengen met de 'My Xite wizard', die dit jaar gelanceerd moet worden via UPC. 'Je vertelt Xite wat je wilt horen', legt Honig uit, 'en dan maken wij een lineaire tv-show voor je. Met behulp van metadata wordt er een muziekkanaal 'gebouwd', steeds aangevuld met nieuwe video's. Een gepersonaliseerd tv-kanaal dus.'

Last.fm's Matthew Hahn is erg positief over de ingezette weg naar een nóg persoonlijkere manier van muziek beluisteren en delen. 'Muziek is nu eenmaal het meest sociale aspect van het web', zegt hij.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden