Arnhem krijgt strengste milieuzone voor personenauto's: oude dieselauto's vanaf 2019 niet meer welkom in binnenstad

Arnhem krijgt de strengste milieuzone voor personenauto's van Nederland. Oude dieselauto's mogen vanaf 2019 de binnenstad niet meer in.

Maandagavond stemde een meerderheid in de gemeenteraad van Arnhem voor de motie van GroenLinks om de bestaande milieuzone voor vrachtwagens uit te breiden naar personenauto's. Beeld anp

Na Amsterdam, Utrecht en Rotterdam is Arnhem de vierde stad in Nederland met een milieuzone voor personenauto's. Wie nog in een oude diesel van voor 2004 rondtuft, mag niet meer door de Arnhemse binnenstad rijden. Diesels voor 2006 mogen alleen in het centrum als ze voldoen aan Europese eisen. Met deze strengere normen gaat Arnhem een stapje verder dan de andere steden.

Maandagavond stemde een meerderheid in de gemeenteraad voor de motie van GroenLinks. Het college van B en W wilde al eerder de bestaande milieuzone voor vrachtwagens uitbreiden naar personenauto's. De gemeenteraad besloot toen eerst een onderzoek in te stellen naar de effectiviteit hiervan op de luchtkwaliteit.

Vervuilde lucht

'Arnhem heeft op een aantal plekken, met name in de binnenstad, een sterk vervuilde lucht. Het onderzoek laat zien dat deze maatregel het meest effectief is voor een schonere lucht op korte termijn', zegt Cathelijne Bouwkamp, fractievoorzitter van GroenLinks en initiatiefnemer van de motie.

Bouwkamp roept andere gemeenten op ook milieuzones in te voeren. 'Veel Arnhemmers spreken mij aan omdat ze last hebben van de vervuilde lucht. Met name mensen die last hebben van hun longen. Die slechte luchtkwaliteit geldt voor veel binnensteden.'

'Lappendeken van milieuzones'

Peter Staal, directeur van de Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club, een belangenbehartiger van automobilisten, vindt het besluit van Arnhem maar niks. Hij ziet een 'lappendeken van milieuzones' ontstaan in Nederland, zonder dat volgens hem bewezen is dat het weren van oude diesels uit een deel van de stad de luchtkwaliteit echt verbetert. 'Maar als je het toch doet: regel het dan landelijk.' Ook Bouwkamp zou graag zien het landelijk opgepakt wordt.

Dat is wat betreft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat niet aan de orde. 'De invoering van milieuzones is aan de gemeenten', zegt een woordvoerder. 'Maar het moet wel duidelijk zijn voor automobilisten welke regels waar gelden, door bijvoorbeeld uniformiteit in borden. Daar hebben we nu gesprekken over met gemeenten.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden