Ariane Schluter verkiest freelancen boven touren

AMSTERDAM - Actrice Ariane Schluter (48) neemt afscheid van het Nationale Toneel in Den Haag. Ze heeft te kennen gegeven zich als freelance-actrice meer te willen richten op televisie- en filmwerk. Schluter zal in het seizoen 2014 -2015 nog wel meespelen in Vrijdag van Hugo Claus en in de reprise van Drie Zusters.


'Ik heb een geweldige tijd gehad bij het Nationale Toneel, maar ik ben toe aan een nieuwe stap. Ik heb behoefte aan meer vrijheid, minder tournees en ook meer ruimte voor ander werk. Binnenkort is de actrice te zien in de film Lucia de B., waarin ze de hoofdrol speelt.


Schluter maakt sinds 2007 deel uit van het ensemble van het Nationale Toneel en was ook daarvoor al vaak te zien in Haagse producties. Zij is uitgegroeid tot een gezichtsbepalend actrice van dit gezelschap. Twee jaar op rij won ze de Theo d'Or en in 2010 ontving ze de Theo Mann-Bouwmeesterring uit handen van Anne Wil Blankers.


Theu Boermans, artistiek leider van het Nationale Toneel, betreurt het vertrek van zijn actrice, maar heeft er begrip voor: 'Het is absoluut een verlies voor ons gezelschap, waarvoor zij zo veel verdiensten heeft gehad. Ik gun het haar ook, deze nieuwe stap, en ik snap het argument dat die tournees steeds ingewikkelder worden en roofbouw plegen op de acteurs.'


Schluter vertolkte in Den Haag met veel allure grote klassieke vrouwenrollen als Medea, Phèdre en Cressida. Ook haar rollen in Strange Interlude, De ideale man en Drie zusters zijn studies van vrouwen die zich goedschiks of kwaadschiks een weg proberen te banen door het leven. Naast het klassieke repertoire blonk ze ook uit in het spelen van soms wat verloren hedendaagse vrouwen, zoals de moeder in Tirza, Cate in Blasted en Prul in Mystiek Lichaam. Bij de laatste twee was ze meer dan actrice; ze was ook medeverantwoordelijk voor vertaling (Blasted) of bewerking (Mystiek lichaam).


Boermans wijst erop dat steeds meer toonaangevende acteurs moeite hebben met de belastende tournees door het land. En ook dat het werken voor televisie en film steeds aantrekkelijker wordt naarmate de kwaliteit ervan toeneemt. 'Ik denk dat we met zijn allen goed moeten overwegen het spelen van repertoiretoneel te concentreren in de eigen stad of op slechts enkele plaatsen. Willen we ons toptalent behouden, dan zal een andere organisatie op den duur echt noodzakelijk zijn.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden