Architectuur vanuit Brits perspectief

Ondanks het geweeklaag van de culturele elite over de barbarij die om zich heen grijpt, zijn er bewijzen te over dat de dorst naar kennis eerder toe- dan afneemt....

Nooit ligt de prijs hoger dan 25 gulden. Nieuwe technologie heeft het mogelijk gemaakt topkwaliteit kleurendruk goedkoop te produceren en het uitgeven in meer talen verlaagt nog eens flink de kosten. Bondige titels beloven dat je waar voor je geld krijgt en deze handzame boeken over kunst, maar ook over mode en design, bieden encyclopedische kennis over een brede periode. Onthouden is niet nodig, want je kunt het altijd weer opzoeken. Als je het alfabet maar kent.

De architectuur van de 20ste eeuw (Thoth; fl 24,90) ziet er aantrekkelijk uit en lijkt overzichtelijk geordend. Dat is voor een eeuw waarin de architectuur, anders dan in voorafgaande perioden, een groot aantal elkaar snel afwisselende en overlappende stijlen en bewegingen heeft voortgebracht, geen eenvoudige opgave. Een Amerikaan zou misschien bij het neoclassicisme beginnen, een (Midden)-Europeaan bij Jugendstil, een Nederlander bij de Hollandse neorenaissance of de neogotiek. Maar het boekje, met een afbeelding en een beschrijving van 370 bouwwerken, is uit het Engels vertaald en dat bepaalt het perspectief.

De Arts and Crafts-beweging is het beginpunt en internationaal gezien minder belangrijke Britse bouwwerken nemen onevenredig veel plaats in beslag. P.J.H. Cuypers (architect van het Rijksmuseum) komt in het boekje niet voor; wel bijvoorbeeld Michel de Klerk van de Amsterdamse School, Petrus Berlage (met één gebouw in Londen en de Beurs in Amsterdam), de 'modernist' Aldo van Eyck, of Rem Koolhaas, die is ingedeeld in het laatste hoofdstuk, 'Steden', met een campus in de Verenigde Staten.

Aan de vertaling is weinig zorg besteed, dikwijls het treurige lot van goedkope internationale producties. De auteur, Jonathan Glancey, debiteert nogal pittige en hoogst persoonlijke opvattingen. Hij houdt niet van postmodern en het modernisme was volgens hem gedoemd tot mislukken. Zijn teksten schieten hun doel voorbij in wat op de eerste plaats bedoeld is als een algemeen informatief werk.

Merkwaardiger is dat het register slechts op namen van architecten is geordend. Namen die je nu juist níet kent als een gebouw je aandacht trekt. Het is dus puur geluk als je het antwoord in dit boekje vindt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden