'Arbeidsinspectie slaat te ver door'

Als de arbeidsinspectie zijn zin krijgt, wordt het de komende jaren een chaos op het spoor. Dat zegt Bert Klerk, de nieuwe directeur van Railinfrabeheer, het onderhoudsbedrijf van het spoor....

Volgens Klerk heeft dat dramatische gevolgen voor de treinreizigers. De vertragingen zullen enorm zijn. Overal waar wordt gewerkt, mogen geen treinen rijden. En er moet wat worden gewerkt. Het spoor moet de komende jaren grootschalig worden vernieuwd.

Klerk legt zich er echter niet bij neer. Vandaag dient in Utrecht een kort geding. 'Er zijn nu voldoende waarborgen voor de veiligheid van de baanwerkers. Als we aan het ene spoor werken, blijven op het ernaast gelegen spoor gewoon de treinen rijden.'

De arbeidsinspectie vindt echter dat ook als er sprake is van dubbelspoor geen enkele trein langs de werkplek mag rijden. Volgens Klerk is de inspectie sinds de rampen in Enschede en Volendam strenger geworden. 'Die zorg is terecht en begrijpelijk, maar slaat nu te ver door', zegt hij.

Dat het de arbeidsinspectie ernst is, liet zij recent blijken. Een week geleden verbood de inspectie voorzetting van werkzaamheden tussen Roosendaal en Breda. Eerder gebeurde dat al bij onderhoud tussen Hengelo en Oldenzaal.

Klerk is geschrokken van de maatregelen en hoopt dat de rechter Railinfrabeheer in het gelijk stelt. 'Want het werken aan het spoor is nu gewoon veilig.'

Zeven maanden is Klerk nu topman bij Railinfrabeheer. Bij zijn aantreden was het bedrijf bezig zich los te maken van de Nederlandse Spoorwegen. Dat was het gevolg van politieke afspraken uit 1995, toen NS werd verzelfstandigd. 'Wij werken in feite al buiten NS. Wij zijn helemaal klaar.'

Opmerkelijk genoeg lijkt de nieuwe topman totaal niet geschokt door recente opmerkingen van minister Netelenbos van Verkeer in de Tweede Kamer. Netelenbos wil de zomer gebruiken om nog eens te onderzoeken of Railinfrabeheer (Railverkeersleiding en Railned) toch niet binnen NS moet blijven. 'Het is goed dat de minister alle opties open houdt. Het is een belangrijke beslissing.'

Toch hoopt Klerk niet dat de minister terugkomt op de eerder genomen beslissing. 'Ik verwacht het ook niet. Naast NS zijn er nog een stuk of zestien andere spoorvervoerders met allerlei wensen. Het is niet goed om Railinfrabeheer, Railned (de spoortoewijzer, red.) en de Railverkeersleiding bij één van hen onder te brengen.'

Klerk heeft nog een ander argument om de taakorganisaties buiten NS te houden. 'Er zitten veel tegenstrijdige zaken in de wensen van alle bij het spoor betrokken partijen. De vraag op het spoor moet leidend zijn, maar er is niet voldoende spoorcapaciteit om aan alle wensen inzake stoptreinen, intercity's, hogesnelheidstreinen en goederentreinen te voldoen. Er moeten dus keuzes worden gemaakt. Dat kan alleen gebeuren door een neutrale partij, die buiten de vervoerders staat.'

Daarom gelooft Klerk niet dat de minister de taakorganisaties weer binnen NS trekt. Maar zeker is dat niet. Rechterhand van Netelenbos is ex-NS'er M. van Eeghen, die vanouds voorstander is van het Japanse systeem, waar vervoerder en onderhoudsbedrijf één onderneming zijn. Het is dan ook niet voor niets dat Netelenbos in de Kamer sprak over de Japanse situatie. Klerk: 'We zullen wel zien. Het lijkt mij niet erg logisch.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden