Arbeidsconflict KLM wordt bij de rechter uitgevochten

De KLM stapt vrijdag naar de rechter in Amsterdam om de Vereniging van Verkeersvliegers (VNV) tot bemiddeling dwingen. De KLM brengt haar eis in als tegenvordering in de rechtzaak die de VNV tegen de KLM heeft aangespannen....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

De piloten zijn naar de rechter gestapt in verband met een cao-conflict uit 1993. De zaak is vorige maand al aangekondigd. Formeel houdt het geding geen verband met het huidige conflict.

In 1993 besloten de verkeersvliegers een loonsverhoging van 2,5 procent te laten zitten. De KLM zou in ruil daarvoor met de vliegers gaan praten over een aantal immateriële verbeteringen van de arbeidsvoorwaarden. Van dat laatste is volgens de vliegers echter niets terecht gekomen. Daarom willen zij alsnog geld zien. Het kort geding dient vrijdagmiddag.

Dinsdag mislukte een bemiddelingspoging van oud-premier Biesheuvel over het cao-conflict voor dit jaar. De KLM-piloten leggen vandaag voor de tweede keer in negen dagen het werk neer. Van tien uur 's ochtends tot vier 's middags zullen er geen KLM-vliegtuigen van Schiphol vertrekken.

Het conflict tussen de KLM-top en de verkeersvliegers draait om de loonkosten van de piloten. De KLM vindt dat de salariskosten in vergelijking met de concurrenten 20 tot 30 procent te hoog zijn.

De vliegtuigmaatschappij wil daarom de pensioenleeftijd van nieuwe vliegers verhogen van 56 naar 60 jaar. De pensioenen maken meer dan 40 procent van de loonkosten uit. De vliegers zijn fel tegen het beknibbelen op het pensioen.

Volgens de luchtvaartmaatschappij willen de piloten niet echt praten over de lonen. 'We krijgen onvoldoende zekerheid van de VNV. Al sinds 1993 willen we samen met de piloten en zonder voorwaarden vooraf, de loonkosten onderzoeken, maar de vliegers houden het steeds af', zegt de KLM.

De VNV ontkent dat. 'Eerst een onderzoek en dan conclusies, niet andersom', zegt VNV-president B. Baksteen. 'Blijkt achteraf dat we te duur zijn, dan kunnen we aanpassingen plegen, desnoods door de pensioenleeftijd te verhogen.'

De KLM past donderdag de dienstregeling aan om het grootste deel van de passagiers toch te kunnen vervoeren. Door vluchten eerder of later uit te voeren en door op sommige vluchten de capaciteit te vergroten, hoopt de KLM tienduizend van de verwachte dertienduizend passagiers zelf te vervoeren. De overige reizigers worden overgeboekt op andere vluchten.

In de periode van de aangekondigde werkonderbreking vertrekken volgens de normale dienstregeling 53 vliegtuigen van Schiphol. Daarvan worden er 22 geannuleerd.

Alle vluchten met een KL-vluchtnummer, die worden uitgevoerd door KLM Cityhopper, Transavia Airlines, Northwest Airlines en andere KLM-partners worden niet door de werkonderbreking getroffen.

KLM heeft de afgelopen maand mei meer mensen en vracht vervoerd dan in dezelfde maand in 1994. In totaal groeide het vervoer met 10 procent tot 644,3 miljoen tonkilometer. De pilotenactie van vorige week dinsdag had slechts een marginale invloed op het totale transport, aldus KLM. Vandaag maakt de luchtvaartmaatschappij zijn jaarcijfers over het boekjaar 1994-'95 bekend.

De luchtvaartmaatschappij is er bovendien opnieuw in geslaagd de beschikbare capaciteit beter te benutten. In mei was gemiddeld 71 procent van de stoelen bezet, tegenover 67,5 procent in deze maand in 1994. Vooral op de Noordatlantische route zijn er steeds minder onbezette stoelen. De bezettingsgraad steeg hier met 8,6 procent tot 82,4 procent.

In het vrachtvervoer daalde de beladingsgraad met 2 procent tot 64,9 procent. Belangrijkste oorzaak is de sterk uitgebreide capaciteit, vooral op de routes naar Azië en de Pacific. Ondanks een forse toename van het vrachtvervoer met 15 procent verliep de uitbreiding van de capaciteit nog sneller.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.