Arabische nieuwszender Al Jazeera ligt onder vuur

Het ziet ernaar uit dat de Marokkaanse autoriteiten de Arabische nieuwszender Al Jazeera uit hun land weg willen hebben....

Van onze correspondente Greta Riemersma

Rachidi moest dinsdag voorkomen op verdenking van het verspreiden van valse informatie. Bovendien heeft het ministerie van Communicatie zijn accreditatie ingetrokken, waardoor hij in Marokko geen journalistiek meer kan bedrijven. Sinds begin mei mag Al Jazeera zijn Journal du Maghreb niet meer via Rabat uitzenden. Rachidi: ‘Alles bij elkaar moeten deze feiten worden verstaan als tekenen dat Al Jazeera in Marokko niet wenselijk zou kunnen zijn.’

Rachidi opende in 2004 het kantoor van Al Jazeera in Rabat. In 2006 begon de zender het Journal du Maghreb, dat nu niet langer via Rabat wordt verspreid maar via de hoofdvestiging in Qatar. Rachidi bevestigt dat het programma in Noord-Afrika populair is: ‘We hebben 30 miljoen kijkers in de Maghreb. We zijn anders dan de gevestigde tv-zenders hier. We ontregelen een klein beetje.’

De Marokkaanse minister van Communicatie Khalid Naciri zegt in het tijdschrift Telquel dat Al Jazeera ‘altijd de minst schitterende kant van de Marokkaanse actualiteit presenteert’. Marokkaanse media maken melding van tal van reportages van Al Jazeera die de Marokkaanse politiek niet zouden bevallen. Een leider van de politieke beweging MTD zou Rachidi telefonisch hebben toegevoegd: ‘Je had uitsluitend vrienden in het centrum van de macht. Vandaag is dat afgelopen.’

Rachidi wil niets over het telefoongesprek kwijt, behalve: ‘We hebben meer vrienden.’ Verder zegt hij: ‘We zijn onpartijdig. Ik ben opgevoed in de Nederlandse journalistieke traditie. Ik noem dat objectief. Ik respecteer de internationale normen met betrekking tot journalistiek. Ik ben er niet voor om de autoriteiten te behagen.’

Voor de verslaggeving over de recente onlusten in Sidi Ifni is Rachidi nu voor de rechter gedaagd. Op 7 juni braken in deze zuid-Marokkaanse stad rellen uit, waarbij Al Jazeera meldde dat er acht à tien doden waren gevallen. Al Jazeera baseerde zich onder meer op een verklaring van mensenrechtenorganisatie CMDH, waarvan lid Ibrahim Sebaa El Layl zich nu ook moet verantwoorden voor de rechter.

De Marokkaanse regering ontkende de doden onmiddellijk. Minister Naciri in Telquel: ‘Niemand in Marokko, zelfs niet degenen die tot zijn grootste verdedigers horen, durft de fout te ontkennen die Rachidi heeft begaan. Informatie gebaseerd op geruchten moet over en weer worden geverifieerd.’

Maar volgens Rachidi hééft zijn zender dat gedaan. ‘We hebben ons gebaseerd op meerdere organisaties die erkend zijn door de Marokkaanse staat en op getuigenissen uit Sidi Ifni. Als journalist hoor ik die informatie door te geven. Maar natuurlijk hebben we daarna ook de ontkenning van de Marokkaanse autoriteiten uitgezonden.’

Het Journal du Maghreb werd gelanceerd door de vorige minister van Communicatie, Nabil Benabdellah, als teken van journalistieke openheid. In Marokko hebben journalisten onder koning Mohammed VI meer vrijheid gekregen, al moeten ze voorzichtig blijven met drie onderwerpen: de monarchie, de islam en de onafhankelijkheidsbeweging in de Westelijke Sahara. De Arabische krant Al Massae kreeg onlangs nog een boete opgelegd van 600 duizend euro wegens smaad en belediging.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden