Apps op jacht naar de kortste route

Navigatiesystemen en speciale spits-apps proberen dagelijkse files een beetje minder frustrerend te maken. Vanmorgen dook er weer een initiatief op: ADAM. Veel animo is noodzakelijk; want als te weinig mensen meedoen, worden die files geen kilometer korter.

Bij ongelukken, calamiteiten of wegwerkzaamheden beloven apps de weggebruiker de beste alternatieve route. Beeld anp

Zijn woon-werk-filerijders bereid om hun vaste ritje aan te passen? Dat vragen de ontwikkelaars van ADAM zich af. Met de nieuwe file-app van projectbureau Arcadis en de Verkeersinformatiedienst (VID) wil men het komende half jaar onderzoeken of dankzij het gebruik van de interactieve app de files in de regio Amsterdam kunnen afnemen. Ze werken daarvoor samen met Rijkswaterstaat en de provincie Noord-Holland, die ook het grootste deel van de kosten op zich nemen. 'Belangrijk is dat veel mensen deelnemen, alleen dan is het mogelijk dat de aanwijzingen die via ADAM worden gegeven, effect sorteren', verduidelijkt Patrick Potgraven van de VID.

Wat is er anders dan de meeste navigatiesystemen, die ook actuele file-informatie geven? Volgens Potgraven is ADAM juist níet bedoeld als navigatiesysteem. 'De meeste mensen willen dat namelijk niet, want die weten wel hoe ze op hun werk moeten komen. Nee, deze app is juist voor die extra informatie in het geval van calamiteiten of wegwerkzaamheden. Iets wat voor jou bijhoudt wat op dat moment jouw reistijd zo kort mogelijk kan maken.' De app stuurt de gebruiker al naar gelang de situatie op de weg via alternatieve routes naar zijn werk, of naar huis. Via gps-gegevens van de telefoons zijn verkeerscentrales in staat om te zien waar de gebruikers precies rijden. Van tevoren wordt de gebruiker gevraagd om zijn vaste woon-werk-route in te voeren.

Beeld anp

Superroute

Bekende navigatiebedrijven als TomTom onderzoeken al jaren hoe ze het invoeren van een bestemming zo makkelijk mogelijk kunnen maken. Vooral voor zakelijke klanten biedt dit bedrijf enkele betaalde opties, zoals 'HD Traffic' met informatie als geschatte vertragingstijden en alternatieve routes op maat. 'Traffic Movie' is een digitale kaart met daarop het plaatselijke verkeer op elke route. Dit zijn allemaal betaalde initiatieven, terwijl ADAM vooralsnog gratis wordt aangeboden via de verschillende app-stores. Ook gratis is de al wat eerder begonnen app Superroute.

Superroute (van ARS Traffic & Transport Technology en TNO) kreeg net als ADAM geld uit het potje van De Praktijkproef Amsterdam (PPA), een initiatief van de gemeente Amsterdam, provincie Noord Holland, Rijkswaterstaat en stadsregio Amsterdam, dat zich richt op het verminderen van files in die regio. Superroute doet het zo: 'We verwerken alle informatie van de huidige verkeersdiensten, maar dan ook over lokale wegen, verkeerslichten, bruggen en gladheid. Op basis daarvan berekent de
Superroute-app wat uw ideale vertrektijd en route zijn voor dat moment.'

Waar Superroute mensen aanschrijft via de kentekenregistratie, gokt ADAM volgens Patrick Potgraven op media-aandacht. 'Wij denken dat op deze manier nog veel meer mensen te bereiken zijn. Bovendien is een nationale uitrol na die eerste maanden beter mogelijk.'

Beeld anp

Vervolg

Bij succes denkt Potgraven aan een vervolg in andere regio's. Eventueel in samenwerking met wegbeheerders als Rijkswaterstaat en de provincies. Die waren de afgelopen jaren al flink actief op dit vlak met vele lokale filemijdprojecten, met gelikte namen als SpitsScoren en Wild! van de spits.

In Gelderland heette het project 'Slim uit de spits' en werd tot eind 2014 geprobeerd de spits rond Arnhem en Nijmegen te verminderen. Gebruikers die zich voor het project aanmeldden en de spits meden, werden beloond met punten, waarmee ze cadeautjes in de 'Slim uit de spits'-webshop konden kopen. Het project bleek tijdens de proefperiode succesvol. 16 duizend mensen deden eraan mee, waardoor gemiddeld dagelijks 4 duizend mensen de spits meden.

Rotterdam
In de regio Rotterdam startte in mei 2014 het spitsmijdenproject Wild! van de spits. Volgens woordvoerster Monique Monster was het een succes. 'We hebben gemiddeld 2 duizend spitsmijdingen meer per dag gehaald dan ons oorspronkelijke doel was.' Volgens haar is een grote groep mensen bewust gemaakt van alternatieven voor de auto in de spits. Het doel was om automobilisten bewust te laten nadenken over voor hen geschikte alternatieven, zoals de trein of de bus. En daarmee is het doel wel anders dan die van de nu gelanceerde apps. 'Die houden zich vooral bezig met rijgedrag - welke route mensen rijden en hoe ze zich op de weg bewegen. Spitsmijdenprojecten zoals die van ons, richten zich op reisgedrag - voor of na de spits vertrekken of kiezen voor een ander vervoermiddel.'

Beeld anp

Evenementen

De ontwikkelaars van zowel Superroute en ADAM zien intussen alweer nieuwe mogelijkheden om het automobilisten makkelijker te maken. Naast het woon-werkverkeer is er het evenementenverkeer. Want waar is de dichtstbijzijnde parkeergarage? Hoe kom ik na dat concert het snelste thuis? Superroute heeft reeds de 'Superticket-app' in de aanbieding en ook ADAM blijft niet achter. Potgraven: 'Die van ons wordt begin februari gelanceerd, rond het concert van Lionel Richie in de Ziggo Dome.' Een naam voor de app is er ook al: 'EVA'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden