Apple vaart strak zijn eigen koers

Terwijl Google verbluft met een internetbril en zelfrijdende auto's, heeft Apple sinds de iPad niets opzienbarends meer laten zien. Het is een ijzersterk bedrijf, maar is het nog innovatief?

Hij is vergeleken met een prullenmand. Een asbak. Een tissuehouder. Een waterkoeler. Een thuistap. Een oliefilter afkomstig uit de Death Star (uit Star Wars). Aan prikkelende bijnamen geen gebrek voor de nieuwe Mac Pro, de computer voor professionele vormgevers die Apple eind december introduceerde, voor een prijs die oploopt tot 9.649 euro.


Volgens Apple bewijst de Mac Pro dat het nog steeds aan de technologische voorhoede staat. Het propte de laatste technologie in een cilinder van 25 centimeter hoog met een diameter van 16 centimeter. Bij de aankondiging van de Mac Pro vorig jaar juni kon marketingchef Phil Schiller het niet laten om een sneer te geven naar critici die beweren dat Apple zijn rol als vernieuwer is kwijtgeraakt. 'Kunnen niet meer innoveren me reet.'


Het verwijt dat Apple alleen nog verbeterde versies uitbrengt van zijn producten klinkt sinds de dood van oprichter en boegbeeld Steve Jobs in 2011. Ook in de kwartaalresultaten die gisteravond bekend werden, zullen analisten zoeken naar aanwijzingen dat Apple onder Jobs' opvolger Tim Cook van een trendsetter in een trendvolger is veranderd. Hoe klinkend die cijfers ook zijn.


In één opzicht lijken de sombermansen gelijk te krijgen. De iPhone 5C, die Apple vorig jaar september op de markt bracht, verkoopt voor geen meter. Volgens analisten zien klanten feilloos dat de 5C een kopie is van de verouderde, afgevoerde iPhone 5 uit 2012, alleen in een andere behuizing - kunststof in plaats van metaal - en in andere kleuren dan zwart en wit.


Apple vraagt er wel de hoofdprijs voor, luidt de klacht. Zoveel euro's verschil zit er niet tussen de 5C en het nieuwe topmodel iPhone. Die 5S biedt wel een opvallende innovatie. Hij is uitgerust met vingerafdrukherkenning, een slim alternatief voor de pincodebeveiliging. Apple had niet de primeur, maar leverde zoals gebruikelijk de beste uitwerking van een oud idee.


Volgens Aaron Pressman is er met die strategie niets mis. 'Apple kan prima uitblinken met bestaande producten', stelde de commentator van Yahoo Finance vorige week. Hij reageerde op een uitspraak van Jobs-biograaf Walter Isaacson 'dat de innovatie vandaag de dag vooral van Google komt'. Volgens Isaacson zijn de internetbril en de zelfrijdende auto daarvan het bewijs.


'Apple beschikt vermoedelijk over allerlei prototypes, maar zal die nooit in het openbaar tonen', zegt Pressman. Apple zou nooit accepteren dat mensen de draak steken met zijn producten, wat wel gebeurt met Googles proefballonnen. 'Apple is druk aan het innoveren, maar dat zie je veel minder.'


Welke bedrijven verdienen wel het predicaat 'innovatief'?, vraagt Charles Breen van het blad MacWorld zich af. Om aan dat criterium te voldoen moet hun product passen in de zin 'dit verandert de manier waarop we ...', zonder dat er iemand grinnikt, vindt de journalist. Apple voldeed daaraan in 2001 met de iPod, in 2007 met de iPhone en 2010 met de iPad. In dertien jaar drie innovaties die de wereld veranderden, dat is geen slechte score, aldus Breen.


Het probleem is dat door die historische successen iedereen steeds een volgende revolutie verwacht, verzuchtte Steve Wozniak - de andere Steve die bij de oprichting van Apple betrokken was - kort voor de iPhone 5S werd onthuld. 'Grote sprongen die de mensheid verder helpen heb je niet elk jaar.'


Niettemin speculeren Applewatchers al jaren dat Apple zwoegt op een slimmere televisie of op een iWatch die de huidige smartwatches in het stof laat bijten.


Voor Adnaan Ahmad, analist bij Berenberg Bank, gaan die producten niet ver genoeg. Hij stelde Tim Cook in een brief voor Tesla over te nemen, de maker van elektrische auto's. Daar zit volgens Ahmad het grote geld.


De Appletopman heeft niet gereageerd. In een uitgelekt memo aan zijn personeel zegt Cook dat er in 2014 'allerlei geweldige dingen op stapel staan'. Hoe innovatief die zijn moet de buitenwereld maar afwachten.


Recordomzet Apple

Apple heeft in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar 2013/2014 een recordomzet geboekt van 57,4 miljard dollar (42,1 miljard euro), terwijl de nettowinst van 13,1 miljard dollar op jaarbasis onveranderd was. Het Amerikaanse technologieconcern maakte maandag meerdere records bekend. Zo verkocht het bedrijf in de laatste drie maanden van het vorige kalenderjaar 51 miljoen iPhones en 26 miljoen iPads. Een jaar eerder bracht Apple 47,8 miljoen smartphones aan de man en 22,9 miljoen van zijn tablets. Ook de verkoop van Macs nam toe, van 4,1 miljoen tot 4,8 miljoen stuks. Apple rekent voor het tweede kwartaal op een omzet tussen 42- en 44 miljard dollar en een bruto winstmarge van 37 à 38 procent. In het afgelopen kwartaal daalde de marge tot 37,9 procent van 38,6 procent een jaar eerder.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden