Apple-store weigert 'beledigende' game

Een met subsidie van de gemeente Amsterdam gemaakte slavernij-game is geweigerd in de webshop van Apple. Het spel werd gemaakt in opdracht van jongerenwebsite 'Slavernij en Jij' en het Nationaal Instituut Nederlands Slavernijverleden en Erfenis (Ninsee).

AMSTERDAM - Het project werd betaald uit een subsidiepotje van Amsterdam voor de 150ste verjaardag van de afschaffing van de slavernij. Op de inzending naar de Appstore kregen de makers van 'Weg naar Vrijheid' nul op rekest. De gratis game, bedoeld voor Nederlandstalige gebieden, bevat volgens Apple 'inhoud die lasterlijk en beledigend is, en op bezwaar kan rekenen van grote groepen mensen'.


Ontwikkelaar Pepergroen werkte zeker een half jaar aan het spelletje. Een educatief computerspelletje om de jeugd iets te leren over het Nederlandse slavernijverleden, dat was het idee achter de game. De speler is de karikaturale 'zoutwaterslaaf' Jacob (of de slavin Amba), die in 1723 vanuit het Nederlandse slavenfort Elmina in Ghana naar Suriname wordt gebracht. Daar word je gebrandmerkt en kom je te werken op suikerplantage Rust en Werk. Daar kom je voor een dilemma te staan: blijf je werken of sla je op de vlucht?


Maak je je uit de voeten door de jungle, dan kom je terecht in een gemeenschap van gevluchte slaven. Blijf je op de plantage, dan vind je je plekje in de gemeenschap daar. Beide scenario's leiden uiteindelijk richting een lang en gelukkig leven, inclusief huwelijk en kinderen. Op ongehoorzaamheid volgen zweepslagen van een zwarte slavendrijver.


Weg naar Vrijheid werd in februari al geplaatst op de website van Slavernij & Jij. Alle goede bedoelingen ten spijt leidde het spel vorige week ineens tot afkeurende reacties. 'Zeer emotionele reacties ook', zei Franc Weerwind, voorzitter van Ninsee, in Het Parool. 'Er is bij het brainstormen met veel mensen gesproken over de juiste aanpak, maar dat is kennelijk niet goed genoeg gebeurd.'


Dat gekozen werd voor een zwarte slavendrijver is niet gek, legt Martijn Reintjes van producent Pepergroen uit. 'Zo ging dat nou eenmaal. We hebben bij de ontwikkeling van de game veel overleg gehad met het Instituut voor Slavernijverleden over de historische feiten. Zo wilden we in eerste instantie meer interactie tussen de slaaf en zijn blanke eigenaar, maar dat is historisch onjuist.'


De producent heeft nog geprobeerd contact te krijgen met Apple. 'Vooralsnog is dat niet gelukt. Het enige wat we willen, is op een originele manier de jeugd iets bijbrengen. Ik begrijp dat het Ninsee niemand wil kwetsen. Mijn hoop is dat de game nog een kans krijgt.'


In het spel wordt slaaf Jacob gebrandmerkt.Beeld uit Weg naar Vrijheid

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden