Apple stapt met iPad mini af van visie Steve Jobs

'Te groot voor een smartphone en te klein voor een tablet.' Zo kwalificeerde Apple-oprichter Steve Jobs de kleine tablets van zijn concurrenten in 2010. Jobs opvolger Tim Cook denkt er anders over. Na maandenlange speculaties presenteerde hij dinsdag de iPad mini.

AMSTERDAM - De lancering van Apples nieuwste apparaat in het Californische San Jose was opzienbarend, gezien de uitgesproken mening die Jobs had over kleine tablets. Nadat Apple onder diens leiding in 2010 met groot succes de eerste iPad met een schermdiameter van 9,7 inch (24,6 centimeter) had gelanceerd, meldden concurrenten zich al snel op de tabletmarkt met een schermgrootte van 7 inch. Het kleinere formaat maakte dat de prijs van de kleine tablets ook aanzienlijk lager was dan die van de grote iPad, zelfs tot meer dan de helft van de prijs. Jobs zei zich over die ontwikkeling geen enkele zorgen te maken: 'Ze zullen snel tot de pijnlijke conclusie komen dat hun tablets te klein zijn en hun schermen daarom binnen een jaar vergroten.'


Diezelfde concurrenten maakten snel daarna echter korte metten met Jobs' idee dat er geen markt zou zijn voor tablets van compact formaat. De verkoopaantallen van de iPad (84 miljoen sinds de lancering) haalde geen van alle concurrenten, maar van de Kindle Fire van Amazon (7 inch scherm) en de Nexus 7 van Google (ook een scherm van 7 inch) gingen bij elkaar wel een slordige zeven miljoen exemplaren over de toonbank.


Dat juist Amazon en Google aan de weg timmeren in dit segment van de markt, moet Apple zenuwachtig hebben gemaakt, vermoeden analisten. Net als Apple hebben zij alles in huis wat nodig is om de top te halen in de tabletmarkt: goed werkende hardware in combinatie met een onlinewinkel vol apps, boeken, films, spellen en andere digitale waar. Met het nieuwe apparaat met een scherm van 7,9 inch richt Apple zijn pijlen ook nadrukkelijker op die partijen dan op de traditionele hardwareconcurrent Samsung. In het kleinere segment timmeren de Zuid-Koreanen aan de weg met hun Galaxy Note. Het apparaat is in de markt gezet als een smartphone, maar komt met zijn 5,5 inch scherm in de buurt van de kleinste tablets. Van de Galaxy Note I en II samen verkocht Samsung al ruim vijftien miljoen exemplaren.


Waar Jobs het ritme aangaf in zijn branche, lijkt Cook met de lancering van de iPad Mini dus vooral een defensieve stap te zetten. Of zoals analist Roger Kay van Endpoint Technologies het dinsdag tegenover de The Wall Street Journal verwoordde: 'Als andere partijen niet in dit segment actief waren, was Apple er niet in gestapt.'


Of Jobs het bij het juiste eind had of dat Cook het gelijk aan zijn zijde krijgt, is de grote vraag. De verkoop van de kleine (en goedkopere) iPad zou weleens ten koste kunnen gaan van de verkoop van de grote iPad, stellen sommige analisten. Anderen wijzen er juist op dat Apple altijd heeft kunnen verrassen met zijn nieuwe producten en verwachten om die reden veel van de iPad mini.


Bij al die onzekerheid staat een ding vast: de keiharde strijd om klanten die sinds de openingszet van Apple in 2008 woedt op de tabletmarkt, leidt voor de consument tot meer keuze en lagere prijzen.


iPad mini is gewoon kleiner

De specificaties van de iPad mini, die Apple dinsdag lanceerde, kwamen voor het grootste deel overeen met wat de verwachtingen die bloggers en techwebsites hadden. Het apparaat, dat in alles het kleine broertje is van de grote iPad, heeft een schermdiameter van 7,9 inch. Zijn grote broer heeft een scherm van 9,7 inch.


De simpelste vorm van de kleine iPad, die 16 gigabyte aan opslagruimte heeft, gaat 329 euro kosten. Die versie heeft geen 3G-internetverbinding, ze beschikt wel over wifi.


De iPad mini zal ook verschijnen met een opslagruimte van 32 gigabyte en 64 gigabyte.


Het nieuwe apparaat ligt vanaf 2 november in de winkel. Ook in Nederland.


Eind november komt er ook een 3G-variant. De duurste versie heeft een adviesprijs van 659 euro.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden