Nieuws Apple

Apple gaat het gevecht met Netflix aan, maar baanbrekend zijn de nieuwe diensten niet

Apple heeft maandag een reeks nieuwe diensten gepresenteerd die de afhankelijkheid van de iPhone moeten verkleinen. Met frisse tegenzin neemt het bedrijf daarbij afscheid van het gesloten ecosysteem van eigen hardware en software.

Steven Spielberg bij de presentatie van Apple TV+. Beeld AFP

Lukt het Apple om, twaalf jaar na de introductie van de eerste iPhone, opnieuw een radicale ommezwaai te maken? Dat er iets moet gebeuren, staat al een tijdje vast. Het bedrijf leunt te zwaar op zijn iPhone, die goed is voor meer dan 60 procent van Apples omzet. Zodra het tegenzit met de verkopen van dit apparaat – en dat zit het momenteel – merkt Apple het direct. 

Niet voor niets roept Apple-baas Tim Cook al een tijdje dat diensten belangrijk zijn. De lucratieve AppStore bijvoorbeeld, of Apple Music. De maandag aangekondigde reeks van nieuwe producten (een onlinekiosk, een gameplatform, een Netflix-achtige dienst en een eigen creditcard) zijn Apples meest ambitieuze poging om zijn omzet uit diensten omhoog te schroeven en een uitdrogende appel te voorkomen. 

Baanbrekend en innovatief is het allemaal niet wat Cook zijn enthousiaste publiek voorschotelt, al doet de gebruikelijke Apple-retoriek dikwijls anders vermoeden. Maar het bedrijf is overduidelijk niet over een nacht ijs gegaan. 

Ook acteurs Steve Carrell, Reese Witherspoon en Jennifer Aniston doen mee. Beeld Reuters

Gedwongen afscheid

Wat zich ook steeds meer aftekent, is het gedwongen afscheid dat Apple neemt van een model dat heel lang uiterst succesvol was: een gesloten ecosysteem van eigen hardware en software. Apple is – mede door het succes van Netflix – gedwongen deze comfortabele positie te verlaten. Apples nieuwe tv-app laat dit haarfijn zien. Deze gaat namelijk direct werken op smart tv’s van onder andere Samsung, LG en Sony. In de app combineert Apple lineaire tv met het aanbod van onder andere Hulu en Showtime. 

Grote afwezige is Netflix, dat niet wil meewerken en zich de laatste tijd net als Spotify openlijk afzet tegen Apple. Apple gaat het nu zelf doen. Onder de naam Apple TV+ komt het bedrijf met zijn eigen variant van Netflix Originals. Onder anderen regisseur Steven Spielberg en actrices Reese Witherspoon and Jennifer Aniston doen hieraan mee. Apple TV+ (prijs en beschikbaarheid in Nederland nog niet bekend) komt vanaf het najaar in ruim honderd landen beschikbaar. 

Apple Arcade

Ook Apple Arcade zal dit najaar op de markt komen. Arcade is Apples antwoord op het vorige week geïntroduceerde Google Stadia: een verzameling games die voor een vast (nog onduidelijk) bedrag per maand kunnen worden gespeeld. Anders dan Stadia zal Arcade ook offline zijn te spelen. 

Bij de andere diensten die Apple lanceert, is het nog een stuk onduidelijker of en wanneer Nederland aan de beurt is. Apple News+ is een onlinekiosk met zo’n driehonderd tijdschriften en kranten die voor 10 dollar per maand kunnen worden gelezen. In Nederland bestaat zoiets al langer, bijvoorbeeld het van oorsprong Zweedse Readly. Via deze app zijn ruim tien keer zo veel titels te lezen voor een tientje per maand. 

Tot slot presenteerde Tim Cook een eigen creditcard (‘We hebben de creditcard opnieuw uitgevonden’). Deze werkt op de iPhone zelf.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden