Appie Drielsma 1937-2014

Appie Drielsma, slagerszoon uit Maastricht, werd beroemd als maker van vele oorlogsmonumenten.

Appie Drielsma had op enkele details na twee sculpturen af van koning Willem-Alexander voor de Statenzaal van het provinciehuis in Maastricht - een opdracht die hij begin dit jaar had gekregen. Alleen moest hij een hartoperatie ondergaan voordat hij het beeld kon voltooien. De operatie leek succesvol. Maar op de eerste dag nadat hij van het ziekenhuis was overgebracht naar het revalidatiecentrum, kwam hij ten val. Een heupoperatie was noodzakelijk. Volkomen onverwacht overleed hij op 6 juli aan de complicaties.


Drielsma was de beroemdste beeldend kunstenaar van Limburg. Tot zijn bekendste werken behoren het Old Hickory-monument in Maastricht, dat herinnert aan de bevrijding van de stad in september 1944, het Haags oorlogsmonument 1940-'45, het monument voor de weggevoerde Joden in Gulpen, het Nationaal Monument in het concentratiekamp Mauthausen en het monument voor de Joodse kinderen van Maastricht in Jeruzalem. Hij maakte de bronzen toegangspoorten van de Portugees-Israëlitische begraafplaats in Middelburg. Afgelopen jaar leverde hij nog de deuren af voor het Museum aan het Vrijthof, waarin vele details van de geschiedenis van Maastricht zijn verwerkt. Het gebruik van letters en teksten kenmerkten zijn werk.


Drielsma werd geboren in een Joods gezin in Maastricht. Zijn vader was er slager en had goede relaties met de overwegend katholieke gemeenschap. Tijdens de bezetting dook het gezin - de ouders, drie jongens en twee meisjes - onder. Appie zat samen met zijn jongste broer op zeven verschillende onderduikadressen, gescheiden van zijn ouders. Na de oorlog zou hij de slagerij van zijn vader zou overnemen, maar hij bleek een goede tekenaar te zijn. Op Witte Donderdag - de donderdag voor Pasen - werden destijds in de slagerijen kunstwerken van vet gemaakt, die in de etalages werden opgehangen. Die van Appie stalen de show. Dat was een reden om af te zien van het slagersvak en een opleiding te volgen tot beeldend kunstenaar, eerst aan de Middelbare kunstnijverheidsschool bij Albert Meertens, daarna aan de Jan van Eyck Academie bij Fred Carasso.


Aanvankelijk was het niet gemakkelijk met kunst in zijn onderhoud te voorzien. Daarom gaf hij les op academies in Tilburg en Maastricht. 'Je had de mogelijkheid gebruik te maken van de contraprestatie (een overheidsregeling voor kunstenaars, red.), maar Appie wilde per se zijn eigen brood verdienen', zegt zijn weduwe, celliste Gemma Serpenti. Dankzij zijn geboetseerde portretten van Albert Schweitzer en de jazztrompettist Miles Davis, te vinden in muziekcentrum Vredenburg in Utrecht, werd hij steeds bekender. In 1986 werd hem gevraagd het nationaal monument in het concentratiekamp Mauthausen te maken. Bij een van de exposities ontmoette hij Serpenti, met wie hij later trouwde. Hij had toen al vier dochters uit zijn eerste huwelijk en een zoon uit een andere relatie.


Na de totstandkoming van het monument in Mauthausen werd hij gevraagd voor vele oorlogsmonumenten, al maakte hij ook andere monumenten, zoals de betonnen poort in Geleen en Wachtendonk in Heerlen. Drielsma exposeerde van Parijs tot Heidelberg. In 2007 werd hij ter gelegenheid van zijn 70ste verjaardag en een overzichtstentoonstelling in Maastricht benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Toen hij de opdracht van de provincie Limburg kreeg voor een beeltenis van de koning, was hij vitaal en jeugdig van geest. Een hartoperatie veranderde alles.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden