Appie de prijsvechter van België

Albert Heijn heeft nu negentien vestigingen in Vlaanderen en het gaat goed. 'Iedereen wil eens in die nieuwe winkels gaan kijken.'

BRUSSEL - De komst van Albert Heijn naar België heeft er een lokale prijzenoorlog op gang gebracht. Supermarkten binnen een straal van 10 kilometer rond een Albert Heijn zijn 2 procent goedkoper dan supermarkten zonder Nederlandse concurrent in de buurt. Dat blijkt uit een onderzoek van AC Nielsen, dat vrijdag in de Vlaamse media verscheen.

Albert Heijn is sinds 2011 actief in Vlaanderen, en heeft er nu negentien vestigingen. Tegen 2016 zouden dat er vijftig moeten worden. In België, waar de supermarkten gemiddeld 12 procent duurder zijn dan in Nederland, wordt de 'Appie' als een prijsvechter beschouwd. De scherpe promoties - twee halen, één betalen - zijn in België ongekend.

Vooral Colruyt, een keten van sobere winkels, ondervindt grote concurrentie van Albert Heijn. Colruyt voert een laagste-prijsgarantie: dagelijks controleren zo'n zestig medewerkers de prijzen en aanbiedingen van de concurrentie, om het eigen prijsniveau aan te passen.

Dat leidt automatisch tot een wedren: bij de opening van de AH-winkel in Gent pasten zeven Colruytwinkels hun prijzen aan. Ook de chiquere en duurdere warenhuisketen Delhaize heeft enkele prijsdalingen doorgevoerd sinds de komst van Albert Heijn.

De Nederlandse supermarkt gaat er prat op 'de service van Delhaize en de prijzen van Colruyt' aan te bieden. Daarmee heeft Albert Heijn in twee jaar tijd 2 procent marktaandeel gewonnen.

Nederlandse volumes

Albert Heijn heeft het voordeel dat het goedkoper kan inkopen dan de Belgische supermarkten, omdat de Nederlandse volumes groter zijn dan de Belgische. De grootgrutter bevoorraadt al zijn Belgische filialen vanuit Tilburg.

Voor typisch Belgische producten, waar AH zijn grote aankoopkracht niet kan laten gelden, vond onderzoeksbureau AC Nielsen dan ook minder prijsdalingen.

Daarnaast kan Albert Heijn bij elke opening van een nieuwe winkel op positieve media-aandacht rekenen. 'In werkelijkheid zijn wij gemiddeld nog steeds 9 procent goedkoper dan Albert Heijn, maar dat komt de laatste maanden minder goed uit de verf', zegt Tony De Bock, directeur productpromotie van Colruyt. 'Iedereen wil eens in die nieuwe winkels gaan kijken.' Daarnaast zet Albert Heijn ook jonger en goedkoper personeel in. In België mogen studenten slechts heel beperkt bijklussen. 'Wij hebben vastgesteld dat Albert Heijn soms mensen vanuit Nederland naar hier brengt', zegt De Bock. 'Dat gebeurt onder andere sociale voorwaarden. Daar stellen wij ons vragen bij.'

De Belgische supermarkten staan onder grote druk. Zowel Colruyt als Delhaize zag zijn winst vorig jaar dalen. Volgens beurshuis Rabo Securities zullen de Belgische voedselprijzen de komende jaren 5 tot 10 procent dalen, onder meer door de komst van AH.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden