Appel met imago

Magazinelezers proevenen keuren. Deze week nieuwe appels..

De tijd dat je bij de groenteboer gewoon een kilo appels kocht – ‘doe maar die groene’ – , is voorbij. Nieuwe appels zijn een merk geworden, met een profiel, een eigen website en een nauw omschreven doelgroep. Zo is er een mysterieuze verleidelijke appel, een jonge appel, een appel voor de levensgenieter en een sexy appel. Is het ons opgevallen?, vroegen wij twee weken geleden. En zo ja, kunnen we er wat mee? Nou en of!, is het antwoord. We maakten met onze vraag een lawine aan reacties los van enthousiaste appelproevers. Met als gevolg dat wij hier de officiële uitslag kunnen geven van de eerste openbare proeverij van nieuwe appels.Op 1: de Junami. Een bolrond appeltje dat zich presenteert als ‘jeugdige vriend, strak in het vel’. Wordt door velen geprezen vanwege zijn zoetsappigheid. ‘Met afstand de lekkerste appel die ik in mijn leven heb geproefd’, schrijft P. Booten uit Ulestraten.Op nummer 2: Rubens, de appel met ‘een blije blos’. ‘Groot blozend, goede bite, lekkere smaak’ , aldus Maria Schreurs. ‘Heerlijke ouderwetse appel’. Ex aequo met Rubens is geëindigd de Kanzi, Zuid-Afrikaans voor ‘verborgen schat’, een appel die zichzelf ‘de verleider’ noemt. Het is Lizan van der Holsts favoriet. ‘Goede kleur, glimt mooi, lekker stevig.’ Handig mee te nemen in de tas omdat hij niet snel kneust en bruin kleurt. Erg belangrijk voor een moderne appel.Pas op nummer 4 komt de appel die zich aan ons opdringt als ‘vrouwelijke verleider’, de Pink Lady. Ansje Rooijackers proefde met frisse scepsis. Maar verdomd, schrijft ze. ‘Verleidelijk, ik proef het. Zij smaakt fris, zacht zoetig, knapperig en stevig. Ik voel me ineens een stuk jeugdiger. Sex sells.’Een enkeling bracht zijn stem uit op de Jazz en de Wellant, maar te weinig om echt mee te tellen. Tineke Jorissen-Wedzinga uit Haardstee bleef de klassieke Elstar trouw, Paula Walta-Vijn te Uitgeest brak een lans voor de goede oude Goudreinet. ‘De lekkerste voor de appeltaart, maar ook als handappel heerlijk.’Tot zover de uitslag van de eerste openbare proeverij van nieuwe appels. Helaas ontdekte de Proef-jury bij het ter perse gaan van dit nummer dat de stemming is gemanipuleerd. Via een doorgestuurde e-mail kwamen we erachter dat een fruitbedrijf dat Junami teelt, vrienden en klanten heeft opgeroepen op deze appel te stemmen. Daarmee is deze jonge bedrieger officieel gediskwalificeerd. Aangezien de nummers 2 en 3, Rubens en Kanzi gelijk zijn geëindigd, moeten wij zelf de doorslag geven. De winnaar is... Rubens, ‘de appel voor de levensgenieter’. Want zo zien wij onszelf nou eenmaal graag. Imago is alles in de wereld van de nieuwe appels.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden