App verdringt de spelcomputer

Slecht nieuws voor de fabrikanten van draagbare spelcomputers als de Nintendo 3DS en de PlayStation Vita: op mobieltjes en tablets geven consumenten veel meer geld uit aan games.

AMSTERDAM - Consumenten besteden drie keer meer aan games die ze spelen op hun mobiele telefoons en tablets spelen dan ze uitgeven aan titels voor de 3DS en PlayStation Vita, de draagbare spelcomputers van Nintendo en Sony. Mobiele en portable games brengen dit jaar 12 miljard dollar (9 miljard euro) op.


Eind dit jaar zullen er 1,2 miljard toestellen in omloop zijn waarop games zijn te spelen, waarvan 950 miljoen mobieltjes en tablets. Elke derde download in de iTunes App Store en Google Play-winkel is een spelletje en de games zijn goed voor 70 procent van de omzet.


Het meeste geld (51 procent) bij deze mobiele games wordt verdiend met zogeheten 'in-app'-aankoppen zoals extra hoofdstukken (levels) en levens, betere wapens en onlinetoernooien. 40 procent van de omzet is te danken aan direct betaalde games. De rest is van advertenties afkomstig.


IDC en App Annie maakten hun cijfers bekend op de eerste dag van de Gamescom, Europa's grootste handelsbeurs voor games. Tienduizenden journalisten, winkeliers en distributeurs bekijken deze week in Keulen de computerspellen en spelcomputers die rond Sinterklaas en Kerst op verlanglijstjes zullen staan.


Er worden tot zondagavond ook 275 duizend gamesfans en -fanaten in de Kölnmesse verwacht. De Gamescom richt zich vooral op titels die uitkomen voor de pc en spelcomputers.


De trend naar mobiele games is ook af te lezen aan de kwartaalcijfers van Electronic Arts, wereldwijd de op een na grootste gamesuitgever. Het Amerikaanse bedrijf verkocht in de eerste drie maanden voor 15 miljoen dollar aan games voor de PlayStation Vita en zijn voorganger, de PSP, en 9 miljoen aan titels voor de 3DS van Nintendo. Aan tablet- en mobieltjesgames voor iOS (de software van Apple) en Android (Google) streek Electronic Arts 86 miljoen op.


Voor de tussenhandel is de groei van de markt voor mobiele games een voorbode van wat komen gaat. Apps worden via internet rechtstreeks aan de consument verkocht, zonder een doosje dat in de etalage kan worden gezet. Die kant gaat het geleidelijk aan ook op met de games voor de PlayStation, Xbox en Wii, pc-games en 3DS en Vita.


Al ruim driekwart van de omzet van Electronic Arts is afkomstig van digitaal afgeleverde games, uitbreidingen, abonnementen en onlinetoernooien. Dat zijn inkomsten waarvoor de uitgever winkeliers links kan laten liggen.


Sterker nog: de grootste wederverkoper van Electronic Arts heeft geen winkels van stenen en glas. 'Apple is aan de verkopen afgemeten onze grootste retailpartner', vertelde financieel topman Peter Moore eind juli aan analisten. 'Dat is nieuw.'


Dat is opmerkelijk, omdat Apple die status dankt aan games die de elektronicafabrikant in zijn webwinkel in veel gevallen gratis verstrekt of die hooguit 89 eurocent kosten. Voor extra ronden of hulpmiddelen moeten spelers wél betalen - in sommige gevallen het honderdvoudige. Zo kost een scheepslading donuts in The Simpsons: Tapped Out - de donut is het betaalmiddel in het spel rond de tekenfilmserie - 89,99 euro.


Fabrikanten spelen in op de populariteit van mobieltjesgames met apparaten waarmee consumenten de spellen voor iPhone en Android op hun televisie kunnen afspelen, zoals de conventionele spelcomputers dat doen.


Het startkapitaal voor spelcomputer Ouya heeft de fabrikant bijeengesprokkeld op Kickstarter, een website waarop particulieren geld steken in projecten. De eerste investeerders hebben hun Ouya ontvangen. De gadget kost 99 dollar en is al weken uitverkocht.


Ouya-bezitters blijken evenwel geen gretige gameskopers. 73 procent speelt alleen demonstratieversies of alleen de gratis levels.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden