'Apotheken veel minder waard'

Bas van Bergen (39) heeft sinds januari 2013 een eigen apotheek. Hij heeft 16 werknemers (9 fte) en 14 duizend patiënten in standplaats Roosendaal. Tot die tijd werkte hij in loondienst. 'Het is tegen de wind in, nu het steeds minder gaat met de branche. Toch wilde ik de uitdaging aangaan.'


Hoewel er vooralsnog niet veel apotheken over de kop zijn gegaan, kan het volgens Van Bergen niet lang zo doorgaan. 'Ik vermoed dat veel apotheken technisch al failliet zijn, maar dat de banken ze in de lucht houden.'


De winstdaling van 30 procent herkent Van Bergen. Hij wijst erop dat daarnaast de goodwill de laatste jaren sterk is gedaald. 'In vergelijking met de periode voor het preferentiebeleid is er minimaal sprake van een halvering, soms is de waarde zelfs met driekwart gedaald.' Het feit dat Van Bergen de apotheek onlangs voor een relatief lage prijs heeft kunnen overnemen, betekent een verliespost voor de vorige de vorige eigenaar.


Aan de bezuinigingen die apothekers doorvoeren, zit volgens Van Bergen een grens. Ze beknibbelen op wat ze overhouden, maar ook op de uitgaven. Dat betekent dat apotheken de laatste jaren gemiddeld één tot anderhalve assistent hebben moeten laten gaan. 'De rendementen zijn fors gedaald, maar er is juist veel meer werk bij gekomen', zegt Van Bergen.


Een groep apothekers in Roosendaal is een samenwerkingsverband aangegaan. Ze regelen de bezorging van medicijnen gezamenlijk en maken als groep afspraken met de verzekeraars over de contracten. 'Op deze manier sta je sterker ten opzichte van de zorgverzekeraars, die op hun beurt gemakkelijker in een keer afspraken kunnen maken met een grotere partij', aldus Van Bergen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden