'Aparte sporen verminderen vertragingen'

Het Nederlandse spoorwegnet moet worden opgedeeld in corridors waarop treinen niet langer kunnen worden gehinderd door verstoringen van andere lijnen. De dienstregeling wordt zo minder kwetsbaar voor sneeuw, blaadjes en ict- en stroomstoringen.

VAN ONZE VERSLAGGEVER SANDER HEIJNE

AMSTERDAM - Dit schrijven de directeuren Diederik Schonebaum van Strukton Rail en Johan van den Elzen van ingenieursbureau Movares in een brief die ze vrijdag aan de Tweede Kamer hebben gestuurd. Het parlement komt vandaag bijeen voor een algemeen overleg over de winterperikelen op het spoor. Schonebaum: 'We hebben de afgelopen jaren steeds complexere oplossingen bedacht voor de problemen op het spoor, het wordt tijd dat we op zoek gaan naar een eenvoudiger oplossing.'

De intercitycorridors die Movares en Strukton willen creëren, doen denken aan de plattegrond van de Parijse metro. Iedere lijn krijgt een eigen baan toegewezen waarop die met een vaste bemanning op en neer rijdt. De verkeersleiding en informatievoorziening kan per lijn worden georganiseerd, waardoor de aansturing van het spoor overzichtelijker wordt. Daarnaast kan het spoor met aanmerkelijk minder wissels toe, wat de kans op verstoringen kleiner maakt.

'Lokale problemen door blikseminslagen of omgevallen bomen kunnen we niet voorkomen', zegt Van den Elzen. 'Maar het is echt niet meer uit te leggen dat een incident in Den Helder tot in Maastricht tot vertragingen kan leiden.'

Schonebaum en Van den Elzen pakken naar eigen zeggen de handschoen op die de Tweede Kamer bij de sector heeft neergelegd. De Kamer vroeg zich af hoe het toch kan dat de asfaltlobby ieder jaar stapels rapporten in Den Haag aflevert, terwijl de spoorsector hooguit met een paar A-viertjes op de proppen komt. Schonebaum: 'De politiek heeft behoefte aan een heldere spoorvisie, maar verlangt wel dat we die als sector zelf formuleren.'

FNV Spoor ziet de corridors nog te veel als 'rondje om de kerk'. De NS ook. Zij verwacht bovendien dat het plan de kosten voor de spoorvervoerders en de reizigers zal verhogen. De directie van ProRail liet weten 'open te staan voor elk plan dat het spoor verbetert'.

Schonebaum erkent dat de sector nog niet 'tot in de haarvaten is doordrongen van de kracht van dit plan'. Wel noemt hij het plan wezenlijk anders dan de discussie over het rondje om de kerk uit 2000. Machinisten kunnen iedere dag op een ander traject rijden, alleen niet meer ieder uur.

Van den Elzen verwacht dat het groeipotentieel van het spoorvervoer met 50 procent in tien jaar de twijfelaars over de streep gaat trekken. 'We kunnen de tegenstellingen overbruggen doordat alle spoorpartijen kunnen groeien.'

undefined

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden