Update

'Aparte lessen jongens en meisjes voorstelbaar'

Een experiment met apart lesgeven van jongens en meisjes is 'voorstelbaar'. Dat heeft een woordvoerster van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap vandaag gezegd in reactie op een oproep van voorzitter Wim Kuiper van de Besturenraad.

Met zijn vereniging behartigt Kuiper de belangen van het christelijk onderwijs in Nederland. Volgens Kuiper is zo'n scheiding een probaat middel tegen de achterstand van jongens in het onderwijs.

'Als wordt gekozen voor een didactische opzet die rekening houdt met verschillen tussen jongens en meisjes, is een experiment wel voorstelbaar, maar kan van uitsluiting van alleen jongens of alleen meisjes geen sprake zijn', legt de zegsvrouw uit. 'Dat betekent dus dat een meisje ook toegang moet kunnen krijgen tot het programma ingericht op technische/jongensaanpak en vice versa.'

Onderzoek
De woordvoerster benadrukt dat minister Marja van Bijsterveldt van Onderwijs recentelijk heeft toegezegd meer onderzoek te laten doen naar de onderwijsachterstand van jongens.

In een debat in de Tweede Kamer over dit onderwerp sprak de CDA-bewindsvrouw gekscherend over de komende eeuw als de 'eeuw van de meisjes'. Om dit beeld meer recht te trekken heeft ze bijvoorbeeld al gevraagd te onderzoeken hoe het komt dat sommige scholen jongens juist beter laten presteren. Ze wil weten hoe die scholen die betere prestaties bewerkstelligen.

Lange discussie
De oproep van Kuiper past in een discussie die al langere tijd wordt gevoerd: hoe het onderwijs zo aan te passen dat ook de kwaliteiten en kenmerken van jongens optimaal worden benut. Want het taal- en planningsvermogen en de integratie van sommige functies rijpen bij meisjes gemiddeld sneller, waardoor zij een leervoorsprong hebben.

Hoogleraar pedagogiek Louis Tavecchio en specialist op het gebied van lerende jongens Lauk Woltring schreven het al in 2009 in een ingezonden stuk in de Volkskrant:

'De vraag is wat we gaan doen aan de achterblijvende ontwikkeling van jongens en hun talenten, natuurlijk zonder meisjes in hun ontwikkeling te benadelen.

Er zijn verschillende perspectieven op de thematiek mogelijk. Het is niet alleen een zaak van dieper in de hersenen kijken in de hoop dat je daar het antwoord vindt, maar vooral een zaak van interactie tussen wat in aanleg gegeven is en welke invloeden er uit de omgeving zijn, hoe het kind daar weer op reageert en zo verder. Neuropsychologen, neurobiologen, ontwikkelingspsychologen, maar ook pedagogen, sociologen en vooral ook direct betrokkenen in het veld kunnen daaraan bijdragen.

Nederland wil zich profileren als een kennisland, laten we dan vooral talenten van meisjes én jongens tot ontwikkeling brengen. Het gaat niet alleen om use it or lose it. Jongens die niet tot ontwikkeling komen en hun eigen energie niet constructief kunnen inzetten, keren zich gemakkelijk tegen de maatschappij, en dat geeft een hoop onrust, schade en verdriet. Laten we dus de puzzelstukjes samenvoegen en beter gaan snappen hoe zowel meisjes als jongens hun talenten beter kunnen ontwikkelen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden