AOb-voorzitter: Deksel gaat van de pot
Het moet een prachtige dag worden voor de onderwijsbond. De voorzitter mag onderhandelen over de lerarensalarissen. Toch is hij een beetje bozig.
Waarom zo boos? Jarenlang doet de politiek niets aan de onderwijssalarissen. Nu is er een minister die over de brug komt, en nu oogst hij actie.
‘Ja, dat zie je wel vaker. Al die jaren hebben mensen er niet in geloofd, en werden ze murw gemaakt. Maar nu gloort er hoop en gaat de deksel van de pot. De meeste revoluties beginnen zo.’
De salarissen moeten omhoog om het vak aantrekkelijker te maken. De normale weg is: geef het geld aan de scholen zodat die hogere salarissen kan betalen. Wat is daar mis mee?
‘De salarisdaling in het onderwijs is juist een gevolg van het beleid van de werkgevers. Ze krijgen het geld om mensen in schaal 12 aan te stellen, maar ze doen het niet. Ze nemen liever een goedkoper iemand. Een leraar wordt vervangen door een instructeur. Een eerstegrader door een tweedegrader.
Ik laat me geen oor aannaaien door de werkgevers. Wij vinden dat Plasterk moet ingrijpen. De scholen hebben hun kansen gehad en hun vrijheden gekregen, maar ze hebben het probleem alleen maar groter gemaakt. Daarom moet die vrijheid weer worden afgepakt. Plasterk moet weer voorschrijven hoe veel docenten er per leerling zijn, en van welk niveau. Anders staan er straks alleen nog instructeurs voor de klas.
De scholen gedragen zich als kleine ondernemingen. Dat past niet in de democratie. Ik vind het piraterij met belastinggeld. En die schooldirecteuren infiltreren op hun beurt weer de politiek. Als je naar een CDA-bijeenkomst gaat, zitten ze daar allemaal.’
De minister wil bezuinigen op de ouderenregeling Bapo. U heeft steeds gezegd dat dat onaanvaardbaar is.
‘Die Bapo werkt uitstekend om te voorkomen dat oudere leraren een burn-out krijgen. Plasterk zegt dat bezuiniging erop een hard punt is voor het kabinet. Maar ik wil wel eens horen wat er mis is met die regeling, en dat heb ik niet gehoord.
Er zijn wel meer moeilijke punten. Plasterk vindt dat zijn plan een oplossing is voor het lerarentekort tot 2020. Hij wil dat graag in de tekst hebben, want dat doet zijn reputatie goed. Maar wij zullen zo’n tekst niet tekenen. Het is een rare, overdreven pretentie. Het lerarentekort wordt niet opgelost, het wordt alleen maar een beetje kleiner.’
Het lijkt erop dat de slag niet alleen gaat om geld, maar ook om de vraag wie de baas is in school.
‘Dat klopt. Wij willen dat de leraren beslissen over het soort onderwijs dat ze geven. Over de methodes die ze gebruiken. Niet de directie. Ik wil de Plasterk naar de Tweede Kamer gaat om dat te regelen.’
Komen jullie er uit?
‘Het is heel ingewikkeld. Bovendien hebben de werkgevers weinig respect voor ons standpunt. Het zal erg afhangen van de opstelling van de minister. Hij zegt dat hij aan onze kant staat, maar ik ben niet bijzonder optimistisch. Maar je kunt je weer moeilijk voorstellen dat Plasterk die 1,1 miljard weer teruggeeft aan de minister van Financiën. Uiteindelijk kom je er altijd uit.’