ANWB

Weg parlement, leve ledenpeilingen!

‘Het voorstel wat is voorgesteld moet op draagvlak kunnen rekenen’, zei minister Eurlings gisteren, en daarom gaat de kilometerheffing niet door als de leden van de ANWB het niet zien zitten. Die mogen in een ledenpeiling laten weten wat ze vinden van het voorstel wat is voorgesteld.
Wat je er verder ook van vindt, het is een daverende democratische vernieuwing. Natuurlijk moeten we het allemaal nog een beetje finetunen, maar uiteindelijk kan het parlement worden afgeschaft en worden vervangen door continue ledenpeilingen.
Als je ervan uitgaat dat minister Eurlings ons bij de introductie van de plannen niet heeft voorgelogen, zijn alleen dwazen tegen de kilometerheffing. De helft minder files, minder verkeersdoden, minder uitstoot, auto’s 25 procent goedkoper. Autorijden voor 59 procent van de Nederlanders goedkoper en voor 16 procent duurder.
Niettemin begon dagblad De Telegraaf onmiddellijk een felle campagne tégen de heffing. Waarom weet ik ook niet precies, maar de krant deed het voorkomen alsof we bij invoering van de big brotherkastjes in één klap een politiestaat zouden worden.
Ik hoorde destijds hoofdredacteur Sjuul Paradijs bij Pauw & Witteman zo’n gruwelijk beeld schetsen van wat ons boven het hoofd hing (enorme boetes, lange gevangenisstraffen) dat de rillingen over mijn rug liepen. Ik hoopte maar dat de leden van Amnesty International ook zeggenschap zouden krijgen in de plannen van Eurlings.
Het fraaie staaltje campagnejournalistiek bracht de ANWB flink in de problemen. De wielrijdersbond was een van de bedenkers van het plan, maar nu De Telegraaf wakker Nederland met succes begon op te hitsen, bleek dat de bondsbestuurders in hun enthousiasme misschien wat al te hard van stapel waren gelopen.
Politici die geen idee meer hebben organiseren een referendum. Bestuurders van belangenclubs die de leden al met duizenden tegelijk de deur zien uitlopen, schrijven vlug een ledenpeiling uit.
Hierna gaat het voorstel wat is voorgesteld doorgaans van tafel. Want bij volks- en ledenraadplegingen winnen altijd de nee-zeggers.
Bij de ANWB vermoeden ze dat driehonderdduizend leden – 8 procent van het totaal – aan de peiling zal meedoen. Tweehonderdduizend negatieve opinies – iets meer dan 5 procent van de leden – is ruim voldoende om de kilometerheffing te killen.
We mogen ervan uitgaan dat het zover zal komen.
En zo bepalen één krant en één op de twintig leden van de Wegenwacht dat een in het regeerakkoord vastgelegd plan van tafel gaat. Zo werkt dat, in ons nieuwe democratische systeem. We gaan nog veel meer van zulke staaltjes meemaken, zeker wanneer Wakker Nederland straks dagelijks het ochtendnieuws op tv gaat verzorgen en een bijdrage kan leveren aan de campagnes van de moederkrant, in de rug gesteund door PowNed.
Politici doen het in hun broek, voor de stem des volks.
Peilt de KNVB straks na een pijnlijke nederlaag tegen België de stemming onder de leden, trekt ons leger bij Wuustwezel de grens over.
Arie Slob van de CU noemde de opstelling van Camiel Eurlings gisteren ‘wankelmoedig’, ander woord voor slap. Maar misschien was het juist wel heel slim.
Het CDA is nooit enthousiast geweest over de kilometerheffing. Het is daarom niet uitgesloten dat onder het politiek correcte mom van de volksraadpleging en met steun van ANWB en Telegraaf, het regeerakkoord via een sluiproute handig wordt omzeild.
Toettoet!

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden