ANWB: voorlichting e-bikes schiet tekort - fietsers weten niet hoe ze accu moeten onderhouden

Eigenaars van elektrische fietsen hebben onvoldoende kennis over accu’s, omdat de voorlichting daarover vaak tekort schiet.

In Nederland rijden 1,2 miljoen ANWB-leden op een elektrische fiets. Ongeveer de helft van deze leden klaagde bij de bond over de problemen die ze met de fietsaccu hadden. Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant

Dat blijkt uit een onderzoek van verkeersorganisatie ANWB onder twintig landelijk actieve e-bikefabrikanten. De fietseigenaren weten vaak niet hoe ze de accu moeten onderhouden of hoeveel een nieuw exemplaar kost. Bij slechts twee van de geteste producenten werd de kwaliteit van de voorlichting als ‘voldoende’ beoordeeld. 

In Nederland rijden 1,2 miljoen ANWB-leden op een elektrische fiets. Ongeveer de helft van deze leden klaagde bij de bond over de problemen die ze met de fietsaccu hadden. Eigenaren van e-bikes vinden bijvoorbeeld dat ze niet goed ingelicht zijn over hoe ze de batterij in goede staat houden, of over het bereik van een opgeladen accu. Ook missen ze kennis over de levensduur van de batterij.

Zelfs oplettende consumenten zijn volgens de ANWB regelmatig onvoldoende ingelicht, omdat de benodigde informatie over de fietsaccu’s vaak niet beschikbaar is. Dat zorgt, zeker wanneer de accu stukgaat, voor de nodige verrassingen bij de fietsers. De prijs van een vervangende accu is met gemiddeld 551 euro best hoog. Bij één van de onderzochte fabrikanten kostte een nieuwe fietsbatterij zelfs 949 euro. ‘Dat is bijna de helft van de prijs van de e-bike zelf’, zegt een ANWB-woordvoerder. ‘Wij kunnen ons voorstellen dat mensen best wel schrikken van die prijs, want ze zijn daar niet mee bezig als ze een fiets aanschaffen.’ 

'Matig' en 'redelijk'

Voor het onderzoek testte de ANWB de informatievoorziening van twintig e-bikeproducenten over prijs, levensduur en onderhoudstips. Daarvoor raadpleegde de bond eerst handleidingen en websites, en zocht daarna telefonisch contact met de fabrikant. Ruim de helft van de fabrikanten werd als ‘matig’ of ‘redelijk’ beoordeeld, van twee van de twintig merken was de informatievoorziening adequaat.  

Volgens de ANWB heeft een aantal onderzochte fabrikanten in woord en daad gereageerd op de testuitslagen. Ze plaatsten meteen informatie over bijvoorbeeld hun accuprijzen op de website, of gaven te kennen op korte termijn hun informatievoorziening te verbeteren. ‘Fietsfabrikanten moeten echt hun rol pakken in de voorlichting van hun eigen klanten’, aldus de ANWB-woordvoerder.

Daarnaast heeft Bovag Fietsbedrijven op 1 mei nieuwe regels in laten gaan voor de voorwaarden rond de aanschaf van e-bikes. De 800 bij Bovag aangesloten ondernemers zijn nu verplicht om ten tijde van de koop een redelijke indicatie te geven van de vervangingskosten, levensduur en actieradius van de accu. 

Vijf tips

De elektrische fiets is al jaren bezig aan een schijnbaar onstuitbare opmars. Uit een recente steekproef van Bovag en RAI Vereniging blijkt dat in Nederland 1,9 miljoen e-bikes zijn verkocht. Vijf tips van de Fietsersbond:

1. Laad een lege accu zo snel mogelijk weer op.

2. Laad de accu binnenshuis op, dus bij kamertemperatuur. De capaciteit van de batterij neemt af bij lage temperaturen.

3. Wie zijn of haar fiets in de winter weinig gebruikt, kan de accu het best op kamertemperatuur bewaren in een droge omgeving.

4. Een accu moet regelmatig ontladen en weer opladen om gezond te blijven. Veel laders doen dit automatisch. Het is daarom beter de accu in de lader te bewaren.

5. Probeer in de winter regelmatig een stukje te fietsen. Berg de accu daarna nooit helemaal leeg op.

Lees meer: ‘De meeste e-bikes zijn niet geschikt voor ouderen’

Vorig jaar verongelukten voor het eerst meer fietsers dan automobilisten in het verkeer. Ruim een kwart van die fietsers zaten op een e-bike, onder wie veel 65-plussers. Zijn e-bikes wel veilig voor ouderen?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.