ANWB gaat ambulances laten rijden

De ANWB wil binnen een paar jaar minstens eenderde van de 650 ambulances in Nederland in beheer hebben. Hoofddirecteur G....

'Onze ambitie stopt niet bij de grenzen van Drenthe', zegt Van Woerkom naar aanleiding van de overname van het Regionaal Ambulancevervoer (RAV) in die provincie. Alleen door schaalvergroting kunnen ambulancediensten rendabel opereren, aldus Van Woerkom. Volgens hem ontstaat pas een gezonde situatie als zeven tot elf RAV-gebieden zijn ingelijfd. Nederland is door het ministerie van Volksgezondheid (VWS) opgedeeld in 25 RAV-regio's.

In het ambulancevervoer heersen voortdurend financiële problemen. Daarom wordt op last van het ministerie van VWS een grote herstructurering doorgevoerd, die moet leiden tot schaalvergroting en een efficiëntere bedrijfsvoering. Door een golf van fusies is het aantal ambulancevervoerders verminderd van bijna driehonderd tot circa negentig. Eind 2002 zou Nederland nog maar 25 regionale ambulancebedrijven moeten tellen.

De ANWB overlegt met het ministerie over de eigen rol en ambities bij de reorganisatie. De organisatie neemt haar maatschappelijke verantwoordelijkheid, maar wil niet zomaar geld over de balk gooien, benadrukt Van Woerkom. 'We nemen alleen bedrijven over als we denken een meerwaarde te kunnen creëren.' Het ministerie van VWS stelt de budgetten van de ambulancediensten vast en verleent de vergunningen.

Het ambulancevervoer sluit volgens Van Woerkom goed aan bij de hulp die de ANWB al in binnen- en buitenland verleent, door middel van de alarmcentrale, de traumahelikopters en de Wegenwacht. Hij noemt het 'een logische stap in dit segment van de hulpverlening'. De ANWB hoopt de onderhandelingen met directeur-eigenaar W. de Vrij van RAV Drenthe binnen zes weken af te ronden, waardoor in deze provincie nog dit halfjaar ANWB-ambulances zullen gaan rijden.

Van Woerkom heeft ook al andere ambulancebedrijven benaderd, in Noord- en Oost-Nederland. Binnen twee à 2,5 jaar hoopt hij de doelstelling van zeven tot elf RAV-regio's, bij voorkeur in een aaneengesloten zone, te hebben gehaald. Rijden straks alle ambulances met het ANWB-logo? 'Dat kan, al is het geen doel op zich.'

Van Woerkom meent dat de bedrijfsvoering in de ambulancezorg een stuk efficiënter kan. Hij vindt ook het aantal meldkamers voor de 112-telefoontjes veel te groot. 'Er zijn 25 meldkamers verspreid over Nederland. Eerlijk gezegd denk ik dat we aan twee meldkamers genoeg hebben. Dat is een kwestie van organisatie. Met de Wegenwacht doen we dat ook: we hebben vier meldkamers die duizend wegenwachters aansturen.'

De federatie van werkgevers in de ambulancezorg LFAZ reageert positief op de plannen van de ANWB. Secretaris K. Molenaar is blij met de komst van 'een nieuwe grote marktpartij die een stimulans zal zijn voor het lopende proces van schaalvergroting'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden