Antwoorden van vrouwen

Vrouwelijke lezers reageerden massaal op de enquête Vragen voor Vrouwen, die vorige maand (3 februari) verscheen als onderdeel van de voorbereiding op het tv-programma De avond van het handboek van de moderne vrouw....

tekst cor speksnijder . illustratie deborah van der schaaf

Een vrouw die voor het eerst met een man uit eten gaat, deelt bij voorkeur de rekening. Hij hoeft haar niet in haar jas te helpen, maar als hij dat toch doet, vind zij dat wel prettig. Wanneer een partner niet in de smaak valt bij vrienden en familie, is dat misschien vervelend, maar dat verhindert niet dat de vrouw kiest voor de liefde. Streng is zij als de geliefde vreemdgaat: dat kan eenvoudig niet. Punt. En wanneer de man zin heeft in seks en de vrouw niet, heeft de man gewoon pech gehad. Zij neemt niet de moeite hoofdpijn voor te wenden.

Ziedaar, een aanzet tot een zedenschets, samengesteld uit de antwoorden van lezers op Vragen voor vrouwen, de enquête die vorige maand in Volkskrant magazine verscheen. Overbodig te wijzen op de beperkingen van een dergelijk onderzoek; pretenties ontbreken dan ook volledig. Dat neemt niet weg dat de resultaten een aardige indruk geven van opvattingen en gedrag van de moderne Nederlandse vrouw. De respons was immers massaal: wij ontvingen niet minder dan 5600 digitale en een kleine duizend schriftelijke reacties.

Uit de antwoorden komt het beeld naar voren van een generatie nuchtere, zelfstandige en actieve vrouwen, die grote waarde hechten aan hun persoonlijke ontplooiing. Ze werken vooral om zich te ontwikkelen, al zijn ze niet zelden kostwinner (ruim een kwart). Met collega's heeft ze een vriendschappelijke, maar zakelijke relatie. Toch wil ze in een eerste sollicitatiegesprek vooral graag weten of ze leuke collega's krijgt. Promotiemogelijkheden en inkomsten zijn iets minder belangrijk. Of er goede kinderopvang is, interesseert haar nauwelijks.

De meeste vrouwen sporten en maken zich op om zich goed te voelen en in mindere mate om er beter, verleidelijker uit te zien. Overigens zegt een kwart van de respondenten geen make-up te gebruiken. Als ze konden kiezen zouden ze opteren voor een sexyer, interessanter of modieuzer uiterlijk. Er bestaat weinig behoefte om er jonger en al helemaal niet om er rijker uit te zien dan ze zijn.

Wat vrouwen het liefst aan zichzelf zouden veranderen? Hun gewicht. Beharing, borsten of rimpels worden aanzienlijk minder vaak genoemd. De mode wordt niet op de voet gevolgd. De meeste vrouwen weten wat in de mode is, maar combineren modieuze kleding met hun eigen stijl.

Wat de vrouw voor zichzelf verlangt, wil ze ook voor haar kind. De opvoeding is er met name op gericht het kind te stimuleren zich zo goed mogelijk te ontwikkelen. De aloude drie R'en - rust, reinheid en regelmaat - leggen het daarbij af, evenals de 'liefdevolle verwaarlozing' van ontwikkelingspsycholoog Dolph Kohnstamm.

De 13-jarige zoon die wordt betrapt op het bezoeken van pornosites, wordt hierop aangesproken, maar slechts een minderheid van de moeders zal een pornofilter laten plaatsen. Een deel van de moeders (20 procent) denkt: 'Wat heb ik toch een gezonde zoon.'

De dochter van 15 loopt hoeft er niet op de rekenen dat ze samen met vriendinnen op vakantie mag naar Lloret de Mar. Ze loopt ook grote kans op een rookverbod. Bier, breezers en seks stuiten op heel wat minder ouderlijk verzet.

Klussen in huis doen de meeste vrouwen het liefst zelf; pas als het niet lukt schakelen ze man of vriend in. Ruim een kwart begint er niet aan en rekent meteen al op de handigheid van de partner. Schoonmaken en afwassen zijn de minst populaire bezigheden; ze worden nog vervelender gevonden dan koken, strijken en boodschappen doen. Opmerkelijk is dat het schoonmaken, eenmaal volbracht, wel een aangenaam gevoel achterlaat.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden