Antwerpen is terug bij af: plan tegen fileleed sneuvelt

De eindeloze besluitvorming over de dichtgeslibde ringweg rond Antwerpen dreigt opnieuw vertraging op te lopen, nu de bewoners van Antwerpen het verzet tegen de geplande infrastructuurwerken nieuw leven hebben ingeblazen. Onder druk van de actievoerders overwegen de Vlaamse politici om het in februari gevonden compromis over een tunnel toch weer af te blazen.

BRUSSEL - Afgelopen weekend lanceerden actievoerders een nieuw offensief tegen de regeringsplannen. Zo'n tienduizend Antwerpenaren liepen mee in een betoging, een groep artsen waarschuwde in een open brief voor toenemende luchtvervuiling en 170 academici sloten zich bij het verzet aan. Maandag betuigden tal van BV'ers - Bekende Vlamingen - hun steun tijdens een protestbijeenkomst.

De actievoerders verzetten zich tegen de zogenaamde Oosterweelverbinding, een stuk snelweg van ongeveer 6 kilometer dat de ringweg rond Antwerpen moet vervolmaken. Door het ontbreken van die laatste schakel kampt de Antwerpse ring dagelijks met monsterfiles. Voor wie vanuit Nederland naar Frankrijk reist, is het een van de grootste hindernissen.

De Vlaamse regering probeert de Oosterweelverbinding al bijna vijftien jaar tot stand te brengen, maar stuit telkens op protest van de Antwerpse bevolking. De Antwerpenaren vrezen dat de Oosterweelverbinding de geluidsoverlast en luchtvervuiling zal doen toenemen. Actiegroepen pleiten al jaren voor een alternatieve route, het Meccanotraject, die verder van de stad is gelegen.

Een eerste plan voor een gigantisch viaduct werd in 2009 weggestemd tijdens een referendum. Na jaren van discussie bereikte de regering afgelopen februari een compromis: het Oosterweeltraject bleef behouden, maar het viaduct werd vervangen door een tunnel. De kostprijs werd begroot op 3,4 miljard euro, waarmee het een van de duurste infrastructuurprojecten van Europa zou worden.

Met het nieuwe plan leek de Vlaamse regering eindelijk succes te boeken. Na jaren van fileleed en onnavolgbare discussies over trajecten, tunnels en bruggen kregen de Antwerpse actiegroepen steeds minder steun en media-aandacht. Enkele bedrijfsbestuurders waarschuwden de Antwerpenaren dat het onverantwoord zou zijn om de infrastructuurwerken nog langer te dwarsbomen.

Maar een nieuwe actiegroep wist het Antwerpse verzet nieuw leven in te blazen. Het zogenaamde Ringland stelt geen nieuw traject voor, maar pleit voor een overkapping van de bestaande ringweg. Daardoor zouden geluidsoverlast en luchtvervuiling afnemen en ontstaat er ook een enorme vrije ruimte, waarop woningen kunnen worden gebouwd. Volgens Ringland heeft de uitbreiding van de ringweg geen prioriteit.

Met een slimme mediacampagne en vooral een uitgekiende timing, een paar weken voor de verkiezingen, wisten de initiatiefnemers van Ringland een enorme achterban op te bouwen. Ook de oppositiepartijen schaarden zich gretig achter het verzet, met een opvallende piek in de Antwerpse peilingen voor de ecologische partij Groen tot gevolg.

Afgelopen weekend begonnen de Vlaamse regeringspartijen daardoor ook te schuiven. De Vlaams-nationalistische N-VA, die zo goed als zeker de grootste partij wordt, beloofde om na de verkiezingen rekening te houden met de voorstellen van Ringland. En ook de andere regeringspartijen sloten een aanpassing van de overeengekomen Oosterweelverbinding niet uit.

Volgens mobiliteitsexperts zal de volgende Vlaamse regering een compromis proberen te vinden tussen de geplande uitbreiding van de ring en het overkappingsvoorstel van Ringland. Maar dat betekent opnieuw een gang langs studiebureaus en planologen en dus verder uitstel van een oplossing voor het Antwerpse fileleed.

De Vlaamse regering kondigde in februari aan dat de eerste spade van de Oosterweelverbinding in 2016 de grond in zou gaan en dat de ringweg uiterlijk in 2022 een volledig rondje rond Antwerpen zou maken. Door het nieuwe verzet worden die data zo goed als zeker niet gehaald.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden