Anton Philipszaal programmeert jazz en kamermuziek

De Dr Anton Philipszaal in Den Haag heeft de ambitie uit te groeien tot hèt muziekcentrum van de regio. Om dat waar te maken wordt niet alleen de programmering aangepast, variërend van klassiek en veel jazz tot Benny Neyman, maar zal ook de foyer worden vergroot....

Van onze verslaggeefster

DEN HAAG

In het recente verleden stonden de hoofdgebruiker van de Dr Anton Philipszaal, het Residentie Orkest, en de voor de exploitatie van de zaal verantwoordelijke directeur soms tegenover elkaar. Resultaat was dat de zaal, naast de concerten door het eigen orkest, onvoldoende werd gebruikt. De huidige directie, met nieuwkomers als artistiek coördinator L. Samama en directeur van de zaal G. Oostvogel, heeft zich tot doel gesteld aan deze situatie een einde te maken. Als bewijs van de betere samenwerking werd gisteren in Den Haag de brochure gepresenteerd waarin zowel het programma van het Residentie Orkest als de verdere programmering in de Dr Anton Philipszaal staan opgenomen.

Volgend seizoen is in de Dr Anton Philipszaal niet alleen het Residentie Orkest onder leiding van chefdirigent Evgeni Svetlanov te beluisteren, maar zullen onder het motto Jazz aan het Spui, afgekort tot JahS, ook de diva Betty Carter en de Nederlandse Greetje Bijma en Louis Andriessen optreden. Directeur Oostvogel, zelf liefhebber van jazz, heeft dit genre vanuit het tegenover gelegen Theater aan het Spui naar de Anton Philipszaal gehaald. Oostvogel hoopt dat met deze verbetering van de accomodatie voor de jazzmuziek Den Haag niet alleen in de zomer tijdens het North Sea Jazzfestival, maar ook in de rest van het jaar een jazz-stad zal worden. Optredens als van Benny Neyman (Nederlandstalig) moeten het geld binnenbrengen.

Artistiek coördinator Samama maakte gisteren bekend met welke, naar zijn zeggen drastische, maatregelen hij de belangstelling voor klassieke muziek hoopt te vergroten. Opvallend daarbij is de komst van kamermuziek. Hoewel er geen kleine zaal is, vindt Samama dat deze muziekvorm toch in het Muziekcentrum thuis hoort. Daarnaast streeft Samama ernaar in de Dr Anton Philipszaal wereldpremières te houden van Nederlandse componisten. Zo zal in het seizoen 1996/97 een Indisch requiem van Peter Schat ten gehore worden gebracht.

De komende weken zal duidelijk worden of het Residentie Orkest ook na de zomer van 1996 Svetlanov weer als chef dirigent zal hebben. De onderhandelingen daarover worden nu gevoerd. Samama wil daarnaast een echt dirigentenbeleid gaan voeren. Hij heeft zich voorgenomen op zoek te gaan naar jonge talenten die niet voor één keertje voor het orkest komen te staan, maar voor een iets langere periode van bij voorbeeld twee weken.

Om te vermijden dat tijdens drukke avonden koffiedrinkend publiek onder de voet wordt gelopen door binnenkomende gasten op weg naar de garderobe, zal nog deze zomer de foyer worden vergroot. Daarvoor komt niet zoals aanvankelijk de bedoeling was een uitbreiding aan de voorkant op het Spuiplein. Dat plan is afgeschoten, omdat het niet past in het concept van Richard Meier, de architect van het nieuwe stadhuis naast het Muziekcentrum. Nu is er voor gekozen om de verkleedruimte van de artiesten te verplaatsen naar de kelder. Daarnaast moeten ook de kassa's elders op het Spuiplein een plaatsje krijgen, maar daarover bestaat nog geen duidelijkheid. De vrijgekomen ruimten leiden tot vergroting van de foyer. De kosten van de operatie worden geschat op ruim twee miljoen gulden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.