Antiterrorismedienst stak 130.000 euro in film die extremistische boodschap IS ondermijnt

Om tegenwicht te bieden aan de jihadpropaganda van terreurorganisatie Islamitische Staat, heeft de antiterrorismedienst NCTV 130 duizend euro gestoken in een documentaire die een zogeheten counternarrative moet bieden: een tegenverhaal om de extremistische boodschap van IS te ondermijnen. De subsidieverstrekking werd door de NCTV bevestigd aan NRC Handelsblad.

Submarine, de producent van de documentaire, prijst de film aan als 'een tegengif tegen de gefabriceerde sprookjes afkomstig uit de propagandamachine van IS'. Beeld anp

Echoes of IS - the scars we share, zoals de documentaire heet, ging deze donderdag in première tijdens het Nederlands Film Festival. De documentaire heeft de vorm van een kringgesprek waarin oud-Syriëgangers in gesprek gaan met Syrische vluchtelingen en ouders van Nederlandse Syriëgangers. De documentaire is rijk aan aangrijpende fragmenten die duidelijk maken hoe de opkomst van Islamitische Staat wereldwijd ingreep in de levens van gewone mensen.

Te zien is onder meer de Delftse Syriëganger Abdel-Rahman (oorspronkelijke naam Jordi de J.) die in de zomer van 2013 uit Syrië terugkeerde. In 2015 werd Abdel-Rahman tot 155 dagen celstraf veroordeeld voor deelname aan een jihadistisch trainingskamp. In de documentaire heeft Abdel-Rahman het over zijn tegenvallende jihadervaringen. 'Ik voelde mij eigenlijk best wel voorgelogen.'

Hoessein, vader van een Syriëganger, vertelt over de wanhoop waarmee achterblijvers zitten. 'Misschien had ik wat kunnen doen, misschien had ik hem kunnen terughalen.'

'Tegengif tegen propagandamachine'

Submarine, de producent van de documentaire, prijst de film aan als 'een tegengif tegen de gefabriceerde sprookjes afkomstig uit de propagandamachine van IS'.

Sinds het uitroepen van een kalifaat in 2014 heeft Islamitische Staat de frequentie en de kwaliteit van haar propaganda naar een hoger niveau getild. Een heus mediateam, waarin voornamelijk westerse Syriëgangers actief zijn, houdt zich continu bezig met het produceren van wervende filmpjes en Engelstalige publicaties. Meer nog dan andere terreurorganisaties legt Islamitische Staat de nadruk op de rekruterende kracht van gelikte jihadpropaganda. Lange tijd kon Islamitische Staat vrijelijk haar propaganda delen op Twitter en Facebook, totdat deze socialemediabedrijven actief IS-accounts begon te verwijderen. Sindsdien heeft IS haar toevlucht gezocht tot andere kanalen als Telegram en Instagram.

Terrorismeonderzoeker Beatrice de Graaf uit in NRC Handelsblad haar scepsis over de documentaire. Volgens De Graaf is er pas sprake van een effectieve counternarrative als een specifieke doelgroep wordt aangesproken, zoals jongeren. 'Zomaar een film verspreiden onder een breed publiek, werkt niet per se.'

De documentaire is online te zien op www.echoesofis.nl.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.