Anti-uitdroogdouche

Mannen moeten aan de douchegel, net zoals de vrouwen, vindt Sanex-producent Kortman Intradal. Daar zit een mogelijk gat in de markt de komende jaren....

BROER SCHOLTENS

Douchegel is de afgelopen tien jaar op grote schaal de badkamer binnengedrongen. 70 Procent van de huishoudens gebruikt het in meer of mindere mate, echter voornamelijk het vrouwelijke deel van de bevolking.

Er dreigt dan ook een zekere gelverzadiging. Het product heeft een nieuwe impuls nodig, bijvoorbeeld om die mannelijke markt aan te boren. De potentiële markt voor gelflacons is enorm: de Nederlander doucht gemiddeld zes maal per week. Onwaarschijnlijk veel, lijkt het, maar de statistiek zegt het.

Marktleider Sanex denkt met zijn nieuwe douchegellijn een trend te hebben gezet. Ze doen er nu iets extra's in: 'dermolipiden, die uitdroging van de huid helpen voorkomen', is de claim van het bedrijf. Sanex is deze maand op de televisie een reclamecampagne begonnen om die innovatie aan de man te brengen.

'Dermolipiden' is potjeslatijn voor huidvetten in het buitenste huidlaagje, die daaronder worden aangemaakt. Lipiden - een verzamelnaam voor een reeks van vetten of afgeleiden daarvan zoals glyceriden, sterolen, ceramiden en vetzuren - zijn een essentiëel onderdeel van dat beschermingslaagje tegen talloze indringers: van micro-organismen tot chemische stoffen.

Huidvetten voorkomen ook verlies van het vocht dat in en tussen de huidcellen is opgeslagen. Zon en wind zijn de grootste boosdoeners als het gaat om dit vochtverlies. Uitdroging - een schrale huid die kan gaan irriteren - is te voorkomen door de huid regelmatig in te smeren met vettige smeermiddelen: crèmes. Deze brengen vocht in de huid, althans in de bovenste laagjes.

Ook douchen droogt de huid uit. Bovendien spoelt een deel van de huidvetten met het douchewater mee, weg dus. Dit is te compenseren door na het douchen flink te smeren. De twee-vliegen-in-één klap-benadering is die extra benodigde huidvetten in de douchegel stoppen. Zaak is dan wel dat deze op de huid blijven zitten. Ze moeten niet direct na het opbrengen van de gel met het douchewater wegspoelen, maar juist het verlies aanvullen.

Sanex meent daarvoor de technologie te hebben ontwikkeld. De afgelopen anderhalf jaar heeft het bedrijf in zijn laboratorium in Den Haag dat complex van huidvetten zo goed mogelijk nagemaakt. Daarvoor werden onder meer uit soja en uit bepaalde plantaardige oliën (zoals olijfolie) lipiden geïsoleerd. Het lipidenmengsel is door enkele kunstgrepen in een zogeheten vloeibaar-kristallijne fase gebracht opdat het makkelijker in de bovenste huidlagen binnen kan dringen.

Het nagebouwde lipidencomplex is op tientallen proefpersonen uitgeprobeerd. Dan blijkt dat dit complex alleen gemengd met glycerine - in een specifieke verhouding, neergelegd in een patent - het gewenste resultaat oplevert. In crèmes zit meestal glycerine vanwege de vochtbindende eigenschappen ervan.

Uit dat proefpersonenonderzoek - waarbij armen een minuut lang werden ingesmeerd en vervolgens onder de waterkraan werden gehouden - blijkt dat na dat nagebootste douchen zo'n 10 procent van het lipidencomplex in de gel op de huid achterblijft. Bij veelvuldig gebruik neemt dat percentage vermoedelijk nog iets toe, is de verwachting van Sanex. Nader onderzoek moet dat overigens nog bevestigen.

Bij het gebruik van douchegel zonder dermolipiden - dus ook de oude Sanex-gel - blijkt na negen dagen douchen de uitdroging van de huid 10 procent te zijn. Bij gebruik van gel met dermolipiden is die uitdroging nog maar 2 procent.

Die wondere huidvetten zitten nu alleen in de doucheproducten. Sanex stopt zijn vinding na de zomer ook in huidverzorgingsmiddelen, de smeermiddelenlijn dus. Uit onderzoek van Sanex blijkt dat die dermolipiden minstens zestien uur op de huid blijven zitten. Er hoeft daarmee maar één keer per dag te worden gesmeerd. En smeren moet, vindt het bedrijf, want de helft van de Nederlanders heeft een te droge huid. Van nature.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden