Anti-superheld deugt helaas

De openingsscène van Hancock is een dubbele grap: zoals de introductie van deze superheld tegen alle conventies ingaat, zo onwerkelijk is het ook dat dit Will Smith is....

Fijn, zo’n anti-superheld tussen de stoet verfilmde Marvel-iconen deze zomer. Hancock redt mensen van de dood, kogels ketsen af op zijn borst, maar hij maakt meer kapot dan dat hij goed doet. ‘Weet je wat jouw probleem is?’, vraagt de vertederend naïeve pr-man Ray Embrey (Jason Bateman). ‘Je bent een klootzak.’

Ray’s pogingen Hancocks imago op te poetsen – ondanks gesputter van zijn vrouw (Charlize Theron) – leveren naast Hancocks uitzonderlijke botheid de meest geestige momenten op.

Maar halverwege lijkt het alsof de scenarioschrijvers Vincent Ngo en Vince Gilligan volslagen de weg zijn kwijtgeraakt. Alsof hun komische invallen opeens uitgeput waren en ze de rest van de film nog moesten vullen. Blijkbaar besloten ze plotseling dat er meer drama in moest.

Een volkomen uit de lucht vallende plotwending en een poging tot emotionele diepgang leiden de aandacht af van de zorgvuldig opgebouwde relatie tussen Ray en Hancock. Ze vloeken met alle jolijt van eerder. Bovendien moet Smith zijn katerige oogopslag (ogen dichtgeknepen, lippen getuit) inruilen tegen de frisse blik van een echte held en zijn lompigheid voor fatsoen.

De actie wordt opeens ernst. Alsof Hancock een gewone superheldenfilm is, geen parodie. Maar de finale zit zo boordevol inconsistenties dat het onmogelijk is alle visuele trucjes nog serieus te nemen. FS

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden