AnsaldoBreda-topman geeft NS ervan langs: 'De competentie is afwezig'

De topman van de Fyra-bouwer, Maurizio Manfellotto, is bereid mee te werken aan de parlementaire enquête die de Tweede Kamer gaat houden naar de problemen met de hogesnelheidstrein. 'Ik heb niets te verbergen,' zei de directeur van de Italiaanse treinenbouwer AnsaldoBreda dinsdag tijdens een hoorzitting over het debacle met de Fyra.

Avinash Bhikhie
AnsaldoBreda-topman Maurizio Manfellotto Beeld afp
AnsaldoBreda-topman Maurizio ManfellottoBeeld afp

Of hij echt deelneemt aan de enquête, hangt volgens hem wel af van de afspraken die hij heeft en of hij dus kan. 'Maar graag ja,' zei Manfellotto in antwoord op een vraag van PvdA-Tweede Kamerlid Duco Hoogland. Die wees erop dat AnsaldoBreda een vestiging in Nederland heeft en daardoor verplicht is onder ede verantwoording af te leggen als de Tweede Kamer daarom vraagt.

Sneeuwbui
Tijdens de hoorzitting toonde de topman zich verbaasd over de besluitvorming rond de Fyra. Na de sneeuwbuien van begin januari, haalden de NS en de Belgische collega NMBS de treinen van het spoor omdat de veiligheid van de reizigers niet meer kon worden gegarandeerd. Maar Manfellotto begrijpt dan niet waarom de NS op 11 januari, 4 dagen voor een 'beroemde sneeuwbui', AnsaldoBreda schriftelijk heeft gevraagd de levering van alle Fyra-treinen af te maken en daarbij de technische problemen, die er nog waren, van minder belang achtte.

Hij is vooral verontwaardigd over dit besluit: 'Iedereen weet dat als het in Nederland sneeuwt het hele land stil ligt, inclusief het openbaar vervoer.' Volgens Manfellotto had het spoor beter onderhouden moeten worden. Bij sneeuw kan een veegtrein, een verkenningsrit of verlaging van de snelheid een hoop schelen, zegt hij tijdens de hoorzitting.

Incompentent
Volgens de topman is de trein is een klein onderdeel van het hogesnelheidslijnproject. 'Het gaat om voortdurend integratie van onderhoud en infrastructuur. Daar moet de opdrachtgever voor zorgen.' En: 'Het gaat hier om competentie, die is afwezig.'

Ook is hij verbaasd over de kritische geluiden over de Fyra. Technische rapporten met kritische conclusies van andere instanties, waaruit media citeerden 'zijn niet bij ons aangekomen, hoewel we daar meerdere malen om hebben gevraagd'. Volgens de treinenbouwer is er niets mis met de Fyra. 'De trein is veilig. Niet omdat ik dat zeg, maar omdat de gecertificeerde veiligheidsrapporten dat zeggen.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden