Annie Hall, Woodstock, Gone Girl

Iedere dag tipt de Volkskrant de beste films op televisie.

Beeld WA

Annie Hall (Woody Allen, 1977)

NPO 2, 23.40-01.08 uur.

Al een zomer lang wordt de Amerikaanse filmmaker Woody Allen met een retrospectief geëerd door het filmmuseum Eye. Deels als opmaat voor de première van zijn nieuwste film, Irrational Man (met Joaquin Phoenix en Emma Stone), die 20 augustus in Nederlandse bioscooppremière gaat. Vanavond doet de NPO mee met de voorpret en zendt een van zijn klassiekers uit. Niet zo beroemd als het twee jaar later verschenen Manhattan, maar in filmkringen veel invloedrijker. Paul Verhoeven beweerde in zijn Volkskrant-serie over klassiekers zelfs dat Annie Hall de romantische komedie herdefinieerde. Zonder Annie Hall geen When Harry Met Sally, aldus Verhoeven. Heeft alles te maken met Allens originele manier van omgaan met filmconventies. In het simpele verhaal over twee uit elkaar gegroeide geliefden in de grote stad (zijn eigen New York) strooit Allen met citaten uit Laurel & Hardy en Ingmar Bergman, spreekt hij rechtstreeks in de camera, voegt tekenfilmfragmenten in en becommentarieert zichzelf en anderen. Verrukkelijke, flitsende komedie waarin de diepgang niet ontbreekt. De liefdesrelatie die hoofdrolspelers Diane Keaton (als Annie Hall) en Woody Allen zelf eerder in het echte leven hadden, boden de regisseur en scenarioschrijver Allen blijkbaar voldoende stof voor gelaagde karaktertekeningen, waarbij overigens de relativering steevast een einde maakt aan al te diep geneuzel.

Woodstock (Michael Wadleigh, 1970)

Arte, 13.50-17.25 uur

Ook met Duitse nasynchronisatie nog altijd een feest, dit verslag van het toevallig legendarisch geworden popfestival, door de Frans-Duitse cultuurzender Arte uitgezonden in het kader van hun 'Summer of Peace'. Natuurlijk, regisseur Michael Wadleigh kreeg goud materiaal in handen met de line-up die historisch zou worden (met onder anderen Joan Baez, Canned Heat, Joe Cocker, Jimi Hendrix, The Who en Crosby, Stills and Nash), maar de manier waarop hij het registreerde en toonde - veelvuldig in split screen - maakte evenzeer naam als de wijze waarop hij beelden van het publiek door de concertregistraties heen sneed.

Gone Girl (David Fincher, 2014)

Film 1 Premiere, 20.30-22.52 uur.

Tikje langdradige maar voldoende spannende thriller, waarbij regisseur David Fincher alle zeilen moet bijzetten om het einde geloofwaardig te houden - een taak waarvoor hij zich vaker (Fight Club, Panic Room) gesteld zag. Schrijfster Gillian Flynn schreef het scenario naar haar eigen roman over wat er gebeurt nadat op een dag een aantal dramatische gebeurtenissen bijna gelijktijdig hun beslag hebben gekregen: man besluit zijn vrouw eindelijk zijn besluit mee te delen dat hij wil scheiden, maar treft haar thuis niet aan. Wel een omgevallen salontafel en bloedspatten. Dus doet hij aangifte, waarna hij tot zijn verbijstering niet veel later zelf verdachte blijkt. Wanneer de media van haar vermissing vernemen - zijn vrouw is het hoofdpersonage in een bekende kinderboekenreeks - krijgt de hele zaak een dynamiek waarop de man nauwelijks nog invloed heeft. Fincher toont zich een meester in het op het verkeerde been zetten van de kijker en in het doseren van de informatie. Klassieke ingrediënten die net niet tot een klassieker hebben geleid.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden