'Anne' krijgt eigen theater

Amsterdam krijgt per april een nieuw theater met 700 stoelen aan het IJ.

AMSTERDAM - Theater Amsterdam, zoals het gaat heten, is reeds in aanbouw in het Westelijk Havengebied. Het wordt speciaal neergezet voor de eerste productie die er zal staan: Anne, een nieuwe theatervoorstelling naar het dagboek van Anne Frank.


Initiatiefnemer Robin de Levita is co-producent van de musical Soldaat van Oranje. Hij werkte eerder voor Endemol en produceerde talloze musicals over de hele wereld. Volgens hem lag een theater in Amsterdam voor de hand omdat het drama rond de joodse dagboekschrijfster zich in deze stad voltrok.


De Levita: 'De opdrachtgever van het stuk, het Anne Frank Fonds in Basel, ziet dat ook graag. Wij wilden het niet kort in een bestaand theater brengen, maar er een langlopende productie van maken. Dan was de enige oplossing: zelf een theater bouwen.'


Het Zwitserse fonds is opgericht door Otto Frank, de vader van Anne Frank en bezit de rechten op haar dagboek. Het gunde dit jaar de opdracht voor een nieuwe productie aan het schrijversechtpaar Jessica Durlacher en Leon de Winter. Het vorige toneelstuk dateert van 1955.


Met het nieuwe project wil De Levita een vervolg geven aan het succes van Soldaat van Oranje, dat al meer dan een miljoen bezoekers trok. Het decor van deze musical is gebouwd rond een draaiende schijf waarop het publiek zit. Die komt er in Amsterdam niet, zegt de producent. 'We hebben een nieuw concept, maar daar zeg ik nog niets over.' Na het toneelstuk Anne willen De Levita en zijn zakenpartner Kees Abrahams het theater gebruiken voor nog te ontwikkelen voorstellingen.


Opvallend is dat de andere co-producent van Soldaat van Oranje, Fred Boot, niet meedoet. Volgens De Levita komt dit doordat de geldschieter van Boot niet aan dit project wilde meedoen. 'Ons bedrijf Imagine Nation, financiert de bouw nu zelf.' De Levita wil niet bekendmaken hoeveel het door architectenbureau Dedato ontworpen theater kost. Hij zegt het een 'best eng' project te vinden. 'Maar ik voel me gesterkt door de samenwerking met Theu Boermans, die het stuk gaat regisseren, en zijn gezelschap, het Nationale Toneel.'


Het nieuwe theater kan omzetverlies betekenen voor de bestaande theaters in Amsterdam. Maar directeur Edwin van Balken van het DeLaMar Theater vreest de nieuwkomer niet. 'Het binnenlands toerisme naar de stad neemt door zo'n initiatief toe, dus dat is goed. Onze succesvolle voorstelling over André Hazes zal nauwelijks concurreren met Anne. Voor mooie voorstellingen is altijd publiek te vinden.'


Zijn collega Madeleine van der Zwaan, directeur van Carré, vindt het lange bestaan van haar theater en de veel bredere programmering verschil maken. 'Natuurlijk, je kunt je afvragen: hoeveel stoelen zijn er in Amsterdam nodig? Tegelijkertijd ben ik benieuwd wat het gaat worden. Robin de Levita is een gerespecteerde collega en heeft een mooi team om zich heen.'


De Amsterdamse wethouder Carolien Gehrels (Economische Zaken en Cultuur) stelt naar eventuele concurrentie te hebben gekeken. 'De gemeente is 100 procent aandeelhouder van het gebouw van Carré. Maar Theater Amsterdam is iets anders. Je moet het vergelijken met Soldaat van Oranje, het trekt mensen één keer naar Amsterdam. Als de stad nog meer het centrum wordt van kunst en cultuur, dan profiteren andere instellingen daar ook van. Het clustereffect trekt mensen, dat zie je ook met de musicals in Londen.'


Ze wijst er op dat de gemeente Amsterdam maar beperkte invloed heeft op de komst van een nieuw theater. 'Het is particulier initiatief. Als je een theater wilt beginnen en het past in het bestemmingsplan, dan mag dat.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden