Animatie 2002

Arme tekenfilmheld Mickey Mouse, nooit zullen we z'n achterste zien. Bij computeranimatie kan dat wel. Dankzij animated cartoons worden objecten visuele poppen....

Net uit: Shrek. Kinder-animatiefilm uit de Dreamworks-studio. Goedaardige moerasreus moet prinses redden van draak. Enfin, dolle boel. Veel extra's. De making of is nogal ronkend (producent Dream works is de grote rivaal van Disney), maar biedt een fascinerend inkijkje in de huidige stand van de computeranimatie.

Het belangrijkste verschil tussen traditionele tekenfilm en computer-animatie zit hem in de dimensionaliteit. Bij animated cartoons zijn het tekeningen die tot leven komen, bij computeranimatie zijn het objecten, virtuele poppen. Van welke kant je Mickey Mouse ook ziet, een andere kant heeft hij niet. Shrek daarentegen is een ding, de regisseur kan bij wijze van spreken naar een andere camera schakelen en dan zie je z'n achterste, en toch is hij geen bewegend plasticinefiguurtje, het blijft een grafische voorstelling. Die technische tegenstrijdigheid zal voor mensen die opgroeiden met gewone tekenfilms altijd iets vreemds blijven.

De beeldresoluties zijn inmiddels zo hoog dat een animator voor een schutting net zo goed gefotografeerde planken kan gebruiken als getekende, en zo kruipen live action en computeranimatie steeds dichter tegen elkaar aan. In films als The Matrix en The Phantom Menace weet je als kijker de helft van de tijd niet wat je eigenlijk ziet, tastbare werkelijkheid of animatie, en ooit zullen die twee componenten volledig in elkaar overgaan. Nu heb je voor een Rocky-film de echte Stallone nog nodig, over een tijdje hoeft dat niet meer. Dan koop je als producent een licentie voor het gebruik van een acteur, terwijl het origineel zelf aan het zwembad kan blijven liggen. Je kunt ook een geheel nieuwe acteur creëren, zoals in het llersterkste staaltje computeranimatie tot nu toe, Final Fan ta sy, waarover volgende keer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden