Angst voor vreemdelingen beheerst X-Men

Regisseur Bryan Singer wil 'wegen inslaan waar nog niemand is geweest'..

Van onze medewerker Jan Pieter Ekker

De 34-jarige Bryan Singer kan maar niet begrijpen dat mensen het vreemd vinden dat hij na The usual suspects en Apt pupil een Amerikaanse strip heeft verfilmd. 'Ik wilde altijd al een sciencefiction- of fantasy film maken'.

Zijn producent attendeerde hem op X-Men, zelf kende Singer de superhelden nauwelijks. 'Ik heb nooit een X-Men-strip gelezen. Toen ik klein was, keek ik televisie. Ik was een Trekkie en keek geobsedeerd naar de originele Star Trek met Kirk en Spock.'

Singer werkte zich ter voorbereiding door stapels comics heen, keek naar afleveringen van de animatieserie en ontdekte dat er een fascinerend verhaal in X-Men schuilt. 'Rijk aan boeiende personages, en voorzien van een interessante onderliggende filosofie: de angst voor vreemdelingen. Het is geen toeval dat X-Men is ontstaan in de jaren zestig, de hoogtijdagen van de Amerikaanse Civil Rights Movement.'

Zijn grootste probleem was één verhaal te destilleren uit een comic-serie die al 38 jaar loopt. De serie is ontstaan in de jaren zestig, maakte zijn come-back in de jaren tachtig en is in de jaren negentig opnieuw ontdekt door een jong publiek.

'De personages zijn veranderd in de loop der jaren. Zelf vind ik de strips uit de jaren tachtig het mooist: die zijn veel rafeliger, donkerder en moderner dan in de beginjaren.'

Een andere moeilijkheid was om in korte tijd zoveel personages te introduceren. 'Je moet duidelijk maken welke eigenschap elk personage heeft, zodat iedereen begrijpt wat er gebeurt, en niet alleen de fans.' Niet alle stripfiguren haalden uiteindelijk het witte doek.

'In het oorspronkelijke scenario kwam Beast ook voor, maar Rebecca Romijn-Stanos zat elke dag al negen uur in de make-up. Daar konden we Beast niet nog eens bij hebben. Misschien duikt hij wel op in het vervolg.'

Een groot deel van de cast heeft al getekend voor twee vervolgen, maar Singer twijfelt nog. 'Als het verhaal goed is en het op een andere manier kan, dan misschien wel. Ik denk dat het vervolg makkelijker te maken is, omdat je niet meer zoveel personages hoeft voor te stellen.'

X-Men opent in een concentratiekamp, waar een jongetje van zijn vader en moeder wordt gescheiden, en vervolgens zo over zijn toeren raakt dat zijn magnetische gaven zich manifesteren. De scène is Singer op veel kritiek komen te staan: onkies in een Hollywoodproductie voor pubers.

'Onzin. Het begin is letterlijk overgenomen uit de comics. Ik vind het prachtig. Het zet de film in de realiteit; het wordt sciencefiction in plaats van een kitscherige comic. Die scène is essentieel om de toon te zetten. Mensen krabben zich achter de oren, draaien zich om en vragen: is dít X-Men? It's cool.'

De Amerikaan Bryan Singer is zich ervan bewust dat films invloed hebben op de samenleving. Maar van een nieuwe ethisch reveil, zoals presidentskandidaat Al Gore voorstaat, moet hij niks hebben.

'I don't give a shit. Zolang filmmakers maar interessante films kunnen maken. Soms moet je risico's nemen. Het is soms nodig om seks en geweld te laten zien, om je ideeën duidelijk te maken. Filmers moeten wegen inslaan waar nog niemand is geweest.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden