An Education, A Somewhat Gentle Man, The Rover

Iedere dag tipt de Volkskrant de beste films op televisie.

Carey Mulligan in An Education van Lone Scherfig. Beeld .

An Education (Lone Scherfig, 2009)
BBC 4, 22.00-23.35 uur.

Londen in de jaren zestig: dé plek waar het allemaal gebeurt. Behalve in Twickenham, het voorstadje waar de 16-jarige Jenny woont. Jenny (Carey Mulligan) droomt ervan deel uit te maken van de jetset. Ze wil concerten bezoeken, eten in chique restaurants en drinken in pubs. Eigenlijk is hip Londen nog niet spannend genoeg voor haar. Het liefst wil ze naar Parijs: Gauloises roken en luisteren naar Juliette Gréco. Maar voor een slim meisje met ambities is 1961 een rotjaar. Zelfs met een goede opleiding wacht haar geen fleurige toekomst; lerares kan ze worden, of ambtenaar. Geen wonder dat Jenny valt voor de mooie praatjes van David (Peter Sarsgaard). Hij is twee keer zo oud als zij, grappig, wereldwijs en rijk. Zelfs haar strenge ouders windt hij met gemak om zijn vinger. Zo kan het gebeuren dat Jenny mee mag op een reisje naar Oxford en later zelfs naar Parijs. An Education, gebaseerd op de memoires van de Britse journaliste Lynn Barber, gaat over een romance die duidelijk verkeerd is. Toch blijft het verhaal onvoorspelbaar; steeds zet de film de kijker even op het verkeerde been. De drie Oscarnominaties (film, scenario, actrice) waren een terechte beloning voor een subtiel, sterk geacteerd drama over de hobbelige weg naar volwassenheid.

A Somewhat Gentle Man (Hans Petter Moland, 2010)
Arte, 22.55-0.45 uur.

Het afscheid valt Ulrik zwaar. Aan zijn gezicht kun je aflezen dat hij na twaalf jaar cel niet meer weet wat hij in de vrije wereld heeft te zoeken. 'Als de poort opengaat, moet je rechtdoor lopen', adviseert de bewaker hem. Een scène later zit Ulrik in een triest café tegenover zijn voormalige criminele compagnon en diens hulpje. Ze weten het adres van de man die hem destijds heeft verraden, zeggen ze. Het is tijd voor wraak. Maar eerst nog een kopje koffie - ook al drinkt het hulpje liever thee. Zo komt in deze gortdroge Noorse komedie elk vertrouwd element uit het voormalig-gedetineerde-die-weer-in-oude-gewoonten-vervalt-genre voorbij, om telkens op licht absurde wijze onderuit te worden gehaald. Probleem is dat de noordelijke cinema inmiddels stikt van zulke onderkoelde, absurdistisch gekruide antimisdaadfilms. Het is bijna te gemakkelijk om alweer de vergelijking met het werk van Aki Kaurismäki of Roy Andersson te maken, maar A Somewhat Gentle Man vraagt erom.

The Rover (David Michôd, 2014)
Film1 Première, 11.20-12.58 uur.

Op weinig plekken op aarde is een postapocalyptisch bestaan zo voorstelbaar als in de outback van Australië. Zo bewees Mad Max van 1979 tot nu, en zo toont ook The Rover. Scharrel wat aftandse gebouwen bijeen langs een stuk autoweg, blaas er wat extra stof overheen en hup, we bewegen ons in die vertrouwd troosteloze toekomst. Het is tien jaar na de economische val als de koppige en vuurwapengevaarlijke Eric (Guy Pierce) de achtervolging inzet op een drietal criminelen die het in hun hoofd haalden zijn auto te stelen. Twilight-idool Robert Pattinson speelt zijn beste filmrol tot nog toe, als het zwakbegaafde broertje van een van de overvallers, dat zij voor dood hebben achtergelaten. Al wordt het grauwe en rauwe toekomstbeeld dat regisseur Michôd (Animal Kingdom) schetst op den duur wel wat monotoon.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden