Amsterdamse stakingen slaan over naar haven Rotterdam

Een dreigende boete van twintigduizend gulden deert J. Toussaint, voorzitter van de ondernemingsraad van de Rotterdamse havenpool SHB, geenszins. Een verbod van de rechter om tot staking op te roepen lapt hij aan z'n laars, zo zegt hij....

Van onze verslaggever

Jelle Brandsma

ROTTERDAM

Een deel van de werknemers van de SHB in Rotterdam staat te boek als militant. Uit hun pamflet: 'Loonroof bij de SHB' en 'De directie heeft een rechter ingehuurd om ons monddood te maken'. Het is een restant van het anti-kapitalistisch jargon dat twintig jaar geleden in de Rotterdamse haven gemeengoed was.

Met de staking van een deel van de 950 werknemers in het vooruitzicht wees SHB-directeur J. Schermer donderdag Toussaint middels een aangetekende brief op de uitspraak die de rechter vorige week deed. Schermer zag de bui toen al hangen en zocht toevlucht tot een kort geding. De directeur, voormalig bestuurslid van de Industriebond FNV: 'Een deel van de ondernemingsraad is via obstructie bezig het bedrijf in diskrediet te brengen.'

Het actiecomité in Rotterdam wil steun betuigen aan de 315 werknemers van de failliete Amsterdamse SHB die vorige week ontslag kregen aangezegd. Daarom wordt er al sinds dinsdag in de Amsterdamse haven gestaakt. De Vervoersbond FNV steunt de staking in Rotterdam niet, die in Amsterdam wel. 'Je kunt in Rotterdam toch niet staken omdat er in Amsterdam een conflict ligt', zegt bestuurder N. Stam.

De SHB is een soort uitzendbureau voor havenbedrijven. Het SHB-personeel krijgt ook loon uitbetaald als er geen werk is. Na bemiddeling van de hoofdstedelijke wethouder van Economische Zaken, P. Krikke, werd woensdag besloten een onderzoek in te stellen naar de mogelijkheden om de Amsterdamse havenpool in afgeslankte vorm voort te zetten. Schermer is daarover somber. 'De vraag naar diensten zakt snel, vooral door afname van het werk bij het laden en lossen van cacao. De vraag is of je daar nog een zelfstandige organisatie op kan laten draaien.'

Een aanbod van Schermer om de overname van de SHB Amsterdam door SHB Rotterdam te onderzoeken, werd afgewezen. De 'SHB moest Amsterdams blijven'. A. van Idsinga, namens de Amsterdamse havenwerkgevers: 'De ondernemers willen geen klant worden bij de haven van Rotterdam. Dat is vooral een gevoelskwestie.'

De Rotterdamse SHB staat er iets minder beroerd voor dan het Amsterdamse broertje, al werd er vorig jaar nog een negatief bedrijfsresultaat geboekt van 11,5 miljoen jaar. Dit jaar gaat het verlies ongeveer 10 miljoen bedragen. Volgens Schermer kan het door hem geleide bedrijf levensvatbaar worden gemaakt.

Begin dit jaar stelde de SHB-directie nog voor tweehonderd banen te schrappen. Nu onderhandelen de vakbonden en Schermer over een alternatief. Via natuurlijk verloop en een afvloeiingsregeling daalt het aantal werknemers tot 900. Zij gaan in plaats van vijf minimaal vier dagen werken. Daarvoor wordt 15 procent loon ingeleverd.

Naast die vier dagen moet het personeel twee dagen op afroep beschikbaar zijn. Op die manier wordt zaterdag een normale werkdag. Volgens Schermer moeten de dienstroosters flexibeler worden. Hij stelt dat hij 's nachts slechts de helft van het aantal aanvragen om arbeidskrachten kan honoreren.

In het verleden werd in de havens vaak gereorganiseerd door gebruik te maken van ouderenregelingen en geld uit de werkloosheidsfondsen. Daaraan is vorig jaar door het ministerie van Sociale Zaken een einde gemaakt. Inkrimpingen leiden sindsdien vaker tot conflicten en moeizame onderhandelingen. Dat is ook bij SHB het geval.

In Amsterdam neemt de vraag naar SHB-personeel het snelst af. De haven krijgt weliswaar meer lading te verwerken, maar door automatisering is daarvoor minder arbeid nodig. Cacao bijvoorbeeld wordt steeds vaker in containers en andere grote bakken aangevoerd in plaats van in zakken. De bonden stellen dat de SHB op de fles ging doordat de werkgevers arbeidskrachten konden huren tegen te lage tarieven.

De Rotterdamse SHB heeft het iets makkelijker. De havenbedrijven hebben eerder geautomatiseerd waardoor de pijn al is geleden. De goederenstroom in Rotterdam is per jaar ongeveer 300 miljoen ton, zes keer zoveel als in Amsterdam. Daardoor is er ook meer kans op werk. Bovendien heeft de arbeidspool in Rotterdam minder werknemers in verhouding tot het personeelsaantal van de havenbedrijven. Bij de SHB werken er 950, bij de havenbedrijven 4700. De SHB in Amsterdam heeft 315 personeelsleden en de havenbedrijven tellen 450 werknemers.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden