'Amsterdamse rode loper grote kostenpost'

De nieuwe entree van Amsterdam op het Damrak, de zogenoemde 'rode loper', kost het bedrijfsleven veel geld. Door het nieuwe bestemmingsplan loopt het goederenvervoer namelijk flinke vertraging op, stellen verladersorganisatie EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN).

Het Damrak in Amsterdam. Beeld anp

Omrijden via de door de gemeente voorgestelde route is volgens de organisaties 20 minuten per rit extra. Ze schatten dat de kosten voor het bedrijfsleven hierdoor kunnen oplopen tot 4 miljoen euro per jaar. Daarnaast vinden ze het niet bewezen dat het nieuwe bestemmingsplan een positief effect heeft op de luchtkwaliteit. Het rekenmodel dat de gemeente hiervoor gebruikt, bevat volgens EVO en TLN cijfers van de luchtkwaliteit in de avondspits, terwijl het vrachtverkeer met name in de ochtend levert.

Het Damrak ondergaat momenteel een opknapbeurt, waarbij de trottoirs, tramsporen en rijbanen, maar ook de ondergrondse infrastructuur onder handen worden genomen. De nieuwe entree naar de stad vanaf Centraal Station moet zich eind 2014 ontpoppen tot het visitekaartje voor bezoekers en toeristen. De rode loper reikt vanaf het Damrak via het Rokin, de Munt, Vijzelstraat en Vijzelgracht tot aan de Ferdinand Bolstraat.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden