Amsterdamse fotobeurs breidt uit met festival

Donderdagavond vindt de opening plaats van de vierde editie van jaarlijkse fotografiebeurs Unseen op het Westergasfabriekterrein in Amsterdam. Dit jaar is de beurs uitgebreid met een festival op verschillende locaties in Amsterdam. Meer dan een verkoopbeurs - dat wilde Unseen altijd al zijn: een graadmeter voor de stand van zaken in de internationale fotografie. In de programmering van deze editie vallen alvast drie dingen op.

Beeld © Samar Hazboun: Beyond Checkpoints, 2014: Al-Shuhada Street Checkpoint. At least three births have been documented at this checkpoint.

1. Midden-Oosten

Opvallend dit jaar is de aandacht voor fotografie uit het Midden-Oosten en Zuidwest-Azië. Waar de belangstelling voorheen nogal incidenteel leek, hebben fotografen uit onder meer Iran, Turkije, Syrië en Libanon vaste voet gekregen binnen westerse fotografiebeurzen. Nu presenteert de net geopende Ag Galerie uit Teheran op Unseen vier Iraanse fotografen, onder wie journalist Abbas Kowsari, die werkte voor tien Iraanse kranten waarvan de meeste inmiddels verboden zijn.

In de galerie van het Prins Claus Fonds is het werk van vijf fotografen uit de Arabische regio te zien. Onder hen Samar Hazboun, die vastlegde hoe zwangere Palestijnse vrouwen geen toegang krijgen tot ziekenhuizen en hun kinderen ter wereld brengen bij Israelische militaire grensposten. In Castrum Peregrini toont de Syrische fotograaf Issa Touma, die de afgelopen jaren tegen de klippen op een fotografiefestival in Aleppo organiseerde, zijn project Women We Have Not Lost Yet, portretten van jonge vrouwen in oorlogstijd.

Een Palestijns vluchtelingenkind en haar moeder, gefotografeerd door Samar Hazboun. Beeld AFP

2. Talentenshow

Vanaf het prille begin profileerde Unseen zich als dé plek voor jong talent en het nieuwste van het nieuwste in de fotografie. En hoewel dat weleens resulteert in een iets te hijgerig omarmen van jonge, duidelijk nog zoekende fotografen, slaagt Unseen er nog elk jaar in om de jongste internationale ontwikkelingen, bloggers en denkers een platform te geven. Zo worden de niches in de muur van de ronde Gashouder, het gebouw waar de meeste beursstands te vinden zijn, gereserveerd voor kleine kunstenaarsinitiatieven, die je normaal gesproken nooit zou tegenkomen op een beurs waar het toch vooral gaat om de verkoop. Dit jaar is het de beurt aan onder andere Sputnik Photos, een collectief van documentairefotografen uit Midden- en Oost-Europa. Dat innovatie en voortstuwing voortkomen uit dit soort jonge-honden-plekken met aandacht voor onderzoek en experiment is geen nieuwe gedachte, maar dat Unseen het volhoudt om die plekken consequent te verlichten is elk jaar weer verrassend fris.

3. Grenzen van de fotografie

De 'grenzen van de fotografie' worden nogal eens 'opgerekt' door de fotografen op Unseen. Toegegeven, dat bekt lekker, maar welke grenzen dat zijn en waar ze dan precies liggen, heeft nog nooit iemand bevredigend kunnen uitleggen. Intussen wordt er uit naam van die opgerekte grenzen al jaren naar hartenlust geexperimenteerd en Unseen zou zichzelf niet zijn, of de beurs toont en stimuleert die ontwikkeling. Ook deze editie kom je ze weer tegen: over-bedachte, geconstrueerde en vaak abstracte beelden die het waarheidsgehalte van de fotografie bevragen, om tot in de late uurtjes te filosoferen over de digitale beeldcultuur. Er zit interessant werk tussen, zoals dat van de Hongaar Peter Puklus, die dit jaar het campagnebeeld van Unseen maakte, maar meta-fotografie kan ook behoorlijk vermoeiend zijn en oppervlakkig bovendien. Gelukkig biedt de beurs ook tegenwicht. Zo presenteert galerie Tom Christoffersen uit Kopenhagen het documentaire werk van Clémentine Schneidermann, een vervreemdend en ontroerend inkijkje in het leven van Amerikaanse Elvis Presley-adepten.

Unseen Photo Fair. Van 18-20/9, Westergasfabriekterrein, Amsterdam. Unseen Festival 18-27/9.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden