MOAM x Zalando

Amsterdamse creatieve duizendpoot koppelt modetalenten aan fashion royalty

Jonge modetalenten werken met de hulp van wereldberoemde (inter)nationale ontwerpers én Zalando aan hun internationale doorbraak. Ze komen samen op het ambitieuze MOAM-platform van de creatieve Amsterdamse duizendpoot Martijn Nekoui. "Wij gaan de komende vijf maanden voor een dikke tien."

Beeld MOAM collective powered by Zaland0

Het illustere Nederlandse ontwerpersduo Viktor&Rolf kwam voor het eerst samen op de kunstacademie in Arnhem. In 1992 vertrokken ze naar Parijs, waar ze jarenlang keihard achter de coulissen moesten knokken voor hun rechtmatige plek in de spotlights. Met een collectie waarin hun frustraties als beginnend ontwerper centraal stonden, wonnen ze uiteindelijk de Salon Européen des Jeunes Stylistes, mogelijk de belangrijkste modeprijs ter wereld.

Internationale haute couture

Belangrijke levensles voor ambitieuze jonge designers: de aanhouder wint. Die les heeft Martijn Nekoui (27) al lang geleden geleerd. Met zijn MOAM collective biedt de creatieve Amsterdamse duizendpoot zorgvuldig geselecteerd talent een uniek opstapje naar de schier onbereikbare wereld van de internationale haute couture. Vijf Europese talenten, waaronder de nét van de Koninklijke Academie van de Beeldende Kunsten afgestudeerde Roos Boshart, werken de komende vijf maanden aan een collectie waarvan een deel straks dankzij Zalando in heel Europa te koop is.

Nekoui zelf is iemand die simpelweg geen nee accepteert. Voor zijn afstudeerproject van het Amsterdam Fashion Institute (AMFI) produceerde hij een expositie over de Nederlandse modewereld. Uiteraard moesten ook Viktor&Rolf daar onderdeel van worden. "Na iets van 50 onbeantwoorde mailtjes, zag ik ze opeens op de gracht hun hondje uitlaten", herinnert Nekoui. "Zonder verder na te denken parkeerde ik mijn fiets voor hun neus, en heb ik ze mijn concept uitgelegd. Trillend als een rietje, maar aan het eind van het verhaal werkten ze wel mee aan mijn expositie."

Hilfiger Denim trui & Norr rok Beeld MOAM collective powered by Zalando

Creatief platform

Met dezelfde focus, enthousiasme en volharding bouwde Nekoui zijn MOde AMsterdam (MOAM) expositie uit tot een creatief platform waarop Nederlands mode- en designtalent centraal staat. Voor de eerste drie edities van MOAM collective selecteerde hij telkens vijf Nederlandse talenten, meldde HEMA zich als sponsor, opende het Rijksmuseum zijn deuren voor de eindpresentatie én wist hij Doutzen Kroes te strikken als model voor de collectie. "MOAM draait altijd om het ontwikkelen van jong talent", verklaart hij. "Daardoor hebben we een hoge gunfactor. Zelf houd ik er financieel niets aan over, alleen de diepe voldoening dat we dit soort waanzinnige projecten telkens weer van de grond krijgen."

Topshop trui Beeld MOAM collective powered by Zalando

Nekoui, die zijn ervaringen deelt in blogs voor Vogue, Linda, Harpers Bazaar en het Parool, lanceert met regelmaat nieuwe projecten: "Zo'n 15 tot 20 per jaar, van exposities en events tot creatieve producties voor het nieuwe Parool magazine." De afgelopen paar jaar organiseerde hij exposities in FOAM, EYE, de Modefabriek en VondelCS. In die laatste locatie presenteerde hij onder de noemer Generation '17 eerder dit jaar ook alle nieuwe Nederlandse creatieve talenten. Voor een gemaskerd bal dat hij voor Moet&Chandon organiseerde, nodigde hij ook de global PR-executive Jolanda Smit van webshop Zalando uit. Dat leidde uiteindelijk ook tot een voorstel om MOAM collective dit jaar in heel Europa uit te rollen.

Weekday trui Beeld MOAM collective powered by Zalando

Europese designbolwerken

"Zalando wil graag méér zijn dan alleen een webshop, en innovatieve mode bereikbaar maken voor een groot publiek", aldus Nekoui. "Voor MOAM betekent die ondersteuning onder meer dat we meer research kunnen doen, kosten kunnen maken en bijvoorbeeld ook coaches uit heel Europa kunnen invliegen. Naast Viktor&Rolf doen bijvoorbeeld ook Jan Taminiau, Walter van Beirendonck, Claes Iversen, Stephen Jones en Diane Pernet belangeloos mee." Met Frans Ankoné, éminence grise van de Nederlandse designgemeenschap en al jaren Nekoui's creatieve klankbord, reisde hij zelf langs een serie Europese designbolwerken. Bij de Londense Royal College of Art, de École de la Chambre Syndicale de la Couture Paris, het gezaghebbende Italiaanse mode instituut Polimoda en de Royal Academy of Fine Arts Antwerp vond hij de vier overige kandidaten voor MOAM collective International, powered by Zalando.

Wrangler jeans Beeld MOAM collective powered by Zalando

Vanuit het Amsterdamse MOAM atelier en hun tijdelijke slaapplaats in het Student Hotel werken de vijf talenten komende vijf maanden aan een haute couture collectie van 25 looks - én een serie pret-a-porter designs die straks in de Zalando webshop te koop zijn. Nekoui: "Dat betekent echter niet dat wij inhoudelijk ook concessies moeten doen. Mijn eerste essentiële voorwaarde voor elk project is namelijk altijd volledige creatieve vrijheid. En ik heb een grondige hekel aan compromissen. Ik wil geen zesjes, en ook geen achten. Wij gaan de komende vijf maanden voor een dikke tien. Met minder neem ik geen genoegen."

Volg het avontuur van de "Icons in the making" op www.zalando.nl/moamxzalando en wees straks één van de eersten die een designer item bemachtigt.

Beeld MOAM collective powered by Zalando

Kleding op de foto's allemaal via Zalando

Hilfiger Denim trui €71,95
Norr rok €94,95
Topshop trui €89,95
Weekday trui €39,95
Wrangler jeans €79,95

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.