Amsterdamse Combino in opspraak

'Van de buitenzijde geeft de Combino een opvallend accent aan het stadsbeeld. Binnenin is hij licht, veilig, sympathiek en comfortabel.' De kenmerken die het Duitse Siemens zijn laagvloerse Combinotram toeschrijft, worden gelogenstraft door de praktijk: op drie continenten is de tram stilgelegd wegens een constructiefout....

Van Melbourne in Australië via Hiroshima in Japan tot aan Amsterdam ontvingen de gemeentelijke vervoerbedrijven vorige week een brief uit Duitsland: straffe testritten in Freiburg hadden uitgewezen dat de Combino, voorbeeld van Duitse Spitzentechnologie, na 120 duizend kilometer een soort metaalmoeheid vertoont. Gevaar voor de passagiers is niet uitgesloten.

Basel en Potsdam namen geen halve maatregelen: de hele vloot aan Combino's werd onmiddellijk aan de ketting gelegd. Steden als Düsseldorf, Augsburg en Erfurt hebben de Combino inmiddels ook voor onbepaalde tijd in de remise gestald. Vandaag komt een Siemens-team naar Nederland om de Amsterdamse Combino's te onderzoeken.

'Ik schrok me rot toen ik vrijdag die brief van Siemens kreeg', zegt wethouder Hester Maij, verantwoordelijk voor het openbaar vervoer. Amsterdam is met 155 bestelde Combino's een van de grootste afnemers. Wekelijks wordt een nieuwe tram afgeleverd; 120 rijden al door de stad.

In de raadsvergadering gaf Maij woensdag opening van zaken. Reden tot zorg, zo citeerde zij de Siemens-experts, zijn de zogenoemde Alugrips, 'de verbindingselementen van diverse aluminium carrosseriecomponenten'. Anders gezegd: op diverse plekken kunnen haarscheurtjes ontstaan in de carrosserie, bijvoorbeeld waar ramen en deuren zijn gemonteerd. Bij aanrijdingen kunnen deze zwakke plekken nare gevolgen hebben voor tram en inzittenden.

Wat Amsterdam betreft, is het probleem volgens Maij niet acuut. 'Ons is verzekerd dat de scheurtjes pas bij 120 duizend kilometer kunnen ontstaan. Onze eerste Combino uit mei 2002 heeft pas 105 duizend kilometer op de teller.' De wethouder hoopt dat Siemens het euvel kan oplossen zonder gevolgen voor de dienstregeling. Zij verzekert dat ze voor noodgevallen voldoende oude trams achter de hand heeft. Over de kosten maakt ze zich geen zorgen: Siemens geeft dertig jaar garantie.

Iets anders is de aanhoudende onvrede over de Combino onder bestuurders, conducteuren, passagiers en inwoners. De nieuwe tram veroorzaakt door de speciale wielconstructie relatief veel lawaai en zowel personeel als passagier wordt op bochtige trajecten flink door elkaar geschud. Raadslid Meta Meijer (SP) heeft deze week nog eens de proef op de som genomen: 'Ik lazerde regelmatig bijna uit m'n stoel.'

Het raadslid maakt melding van ernstige rug- en nekklachten bij de Combino-conducteurs en wil weten waarom de Combino geen ijzeren vangnet voor voetgangers heeft. Henk Bakker jr van Leefbaar Amsterdam had gehoord dat de vering van de Combino spontaan door de vloer kan komen. De wethouder beloofde dat Siemens ook dat zal bekijken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden