Amsterdammers zijn de bierfiets zat: 'overlast op wielen'

Ruim zesduizend Amsterdammers vinden dat de bierfiets uit het Amsterdamse straatbeeld moet verdwijnen, zo blijkt uit een petitie van Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad. Vanmiddag bieden de initiatiefnemers de handtekeningen aan bij de gemeente. 'Amsterdam is geen pretpark. Dit is niet het soort toeristen dat we willen.'

null Beeld null

Overlast, verkeershinder en brallende Britten worden door zowel initiatiefnemers als ondertekenaars als belangrijke redenen voor een verbod genoemd. Maar ook het 'Disney-gehalte' van de hoofdstad blijkt een zorg onder Amsterdammers. Het Parool ontdekte dat maar liefst 415 ondertekenaars Amsterdam een pretpark noemen, en dat kermis (117 keer) en Efteling (43 keer) ook populair zijn.

Het lijkt alsof de bierfiets symbool staat voor een grotere onvrede over de drukte en het type toerisme in de hoofdstad, erkent ook initiatiefnemer Walther Schoonenberg. 'Kennelijk is onze petitie een aanleiding om te klagen over een breder probleem. De bierfiets is de druppel die de emmer deed overlopen, een katalysator van alle onvrede over de richting die de binnenstad inslaat.'

Het probleem met die richting is dat het evenwicht zoekraakt, zegt Schoonenberg. Tussen wonen, werken en toerisme. De bierfiets brengt de woon- en werkfuncties in het geding, vinden de initiatiefnemers. 'Wanneer je bewoners hoort zeggen dat ze hun huis gaan verkopen omdat ze het niet meer trekken, kom je in een neerwaartse spiraal terecht. Je moet bewoners niet wegjagen. Dan verloedert de stad. En wie gaat dan al die monumenten onderhouden?'

Redenen waarom Amsterdammers de bierfiets willen verbieden Beeld null
Redenen waarom Amsterdammers de bierfiets willen verbieden

Naar elkaar kijken

Woordvoerder Els Iping heeft nog een ander probleem met de bierfiets. 'Het is een volkomen zinloze toevoeging', zei ze tegen de NOS. 'Op een bierfiets zit je naar elkaar te kijken, niet naar de stad.'

Maar is dat in een restaurant of café niet hetzelfde geval? 'Die bierfiets kan net zo goed om de Sloterplas kan rijden, of in Zaandam', verduidelijkt Schoonberg. 'De historische binnenstad voegt voor hen niks toe.'

Mensen die een tochtje op een bierfiets maken komen volgens Schoonenberg specifiek naar Amsterdam om te drinken. 'Daar ben ik zeker van. Wij willen een ander soort toeristen. Mensen die naar gevels kijken en naar het Rijksmuseum gaan.' Dat mensen naast een uurtje bierfiets wellicht ook een museum bezoeken sluit hij uit. 'Nee, dat lijkt me niet.'

Vijf voor twaalf

Of het einde van de bierfiets ook het einde van de biertoerist betekent, betwijfelen de bierfietsverhuurders echter. De activiteit vervult nu eenmaal een bepaalde behoefte. 'Een verbod zullen we gewoon weer gaan opvangen met een andere attractie', aldus bierfietsverhuurder Ard Karsten op radio 1. 'Ik heb mijn voorzorgsmaatregelen al genomen.' Volgens Karsten is een verbod helemaal niet nodig, omdat er al veel is verbeterd. Er zijn volgens hem sinds januari 24 klachten binnengekomen op de meer dan 1500 ritjes van de bierfietsverhuurders in Amsterdam.

De initiatiefnemers van Wegmetdebierfiets.nl hopen dat hun petitie een debat ontketent over de leefbaarheid van de Amsterdamse binnenstad. Het aantal hotels, cafés en evenementen kan niet in het oneindige groeien, vindt Schoonenberg. 'Het is wat ons betreft vijf voor twaalf. We moeten ons afvragen van wie Amsterdam nu eigenlijk is. Bezoekers zijn welkom, maar ik denk van de bewoners.'

null Beeld null
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden