Amsterdammers ontvangen vanaf 2018 alleen nog met ja/ja-sticker reclamedrukwerk

Amsterdammers ontvangen vanaf 1 januari alleen nog reclamedrukwerk als zij een ja/ja-reclamesticker op hun brievenbus plakken. De gemeente mag deze maatregel doorzetten nu de rechter Amsterdam gelijk geeft in een door de folderbranche aangespannen rechtszaak.

Beeld anp

Met de maatregel verandert de gemeente de bestaande 'opt-out'-standaard (ja, ik wil folders ontvangen, tenzij ik met een brievenbussticker aangeef dat ik dat niet wil) in een 'opt-in'-standaard (nee, ik wil geen folders ontvangen, tenzij ik met een brievenbussticker aangeef dat ik dat wel wil).

Brancheorganisaties MailDB en KVGO sleepten Amsterdam in december 2016 voor de rechter om de ja/ja-sticker tegen te houden. 'Consumenten snappen er met alle stickers niks meer van, en wij, de verspreiders, worden in onze portemonnee geraakt', zei MailDB-voorzitter Stephan van den Eijnden toen.

Volgens de brancheorganisaties levert de maatregel niet zoveel milieuwinst (minder plastic- en papierverbruik) op als de gemeente beweert. Daarnaast zou Amsterdam het landelijke systeem van nee/nee- en nee/ja-stickers ondermijnen door een eigen sticker te lanceren.

De rechter stelde de folderaars woensdag in het ongelijk. De gemeente Amsterdam heeft de wettelijke bevoegdheid milieumaatregelen te nemen, luidt de uitspraak. De gewenste ja/ja-sticker valt binnen die bevoegdheid. Amsterdam heeft bovendien aannemelijk gemaakt dat de nieuwe sticker helpt bij het terugdringen van milieuvervuiling.

De rechter erkent dat de ja/ja-sticker nadelige financiële gevolgen voor ondernemers in de folderbranche heeft, maar noemt dit een ondernemersrisico. Het is geen reden om Amsterdam te verbieden de sticker in te voeren, stelt de rechter.

De verliezende partij noemt de uitspraak 'onbegrijpelijk'. Advocaat Tom Barkhuysen zegt dat de reclamemakers en -verspreiders 'zeer waarschijnlijk' in beroep gaan. 'Mijn cliënten lijden grote financiële schade. Dit kun je de branche niet binnen een jaar opleggen. Er moet op z'n minst een overgangssysteem komen.'

'Consumenten snappen er met alle stickers niks meer van, en wij, de verspreiders, worden in onze portemonnee geraakt', zei MailDB-voorzitter Stephan van den Eijnden in 2016.Beeld anp

Milieuwinst

De ondernemers zijn nog altijd niet overtuigd van de milieuwinst die de ja/ja-sticker moet opleveren. 'We gaan straks een waterbedeffect zien', zegt Barkhuysen. 'Huis-aan-huisbladen mogen nog wel zonder ja/ja-sticker worden bezorgd. Daar staan straks alle reclames in.'

Johnas van Lammeren (PvdD), het raadslid dat het initiatief nam voor de sticker, spreekt van 'een grote overwinning voor het milieu in Nederland'. Meerdere gemeenten, waaronder Utrecht en Den Haag, gaven in een eerder stadium al aan geïnteresseerd te zijn in de ja/ja-sticker. Zij wilden het vonnis afwachten alvorens het Amsterdamse voorbeeld te volgen. Van Lammeren verwacht dat andere steden nu ook overstag gaan. 'Dit gaat landelijk effect hebben.'

Het raadslid vindt het niet erg als de reclames straks naar huis-aan-huisbladen verhuizen. 'Dat zou een winst zijn voor de journalistiek. Bovendien zijn huis-aan-huisbladen niet in plastic verpakt. Dat zijn de folders wel.'

Voor een hoger beroep vreest Van Lammeren niet. De folderondernemers geeft hij een gratis advies. 'Beraad je liever op hoe je de branche groener kan maken, in plaats van op een hoger beroep.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden